Rasism tas bort ur Pippi – jordens undergång?

öööä

Den senaste veckan har det blivit ramaskri när Pippi Långstrumps rättighetsägare har beslutat att klippa bort det rasistiska skällsordet ”neger” samt en sekvens när Pippi härmar asiater ur någon eller några av Pippi-filmerna. Många har upprörts av detta, allra mest SD-sympatisörer, någon SD-politiker hade beskrivet det som ”början på nationens förintelse”. Att SD upprörs är inte oväntat, men varför måste andra uppröras? Jag finner det så otroligt skitnödigt att beslutet om att klippa bort rasismen bemöts av sådan kalabalik. Skulle det vara viktigt att Pippi säger ”negerkung” istället för bara ”kung”? Förstörs filmen av att ”neger” tas bort?

I en sund värld borde detta inte ens skapa debatt, så denna kolossala debatt som rättighetsägarnas beslut frammanat tyder på att vår värld inte alls är särskilt sund. Rasifierade barns bekvämlighet borde prioriteras framför folks inskränkta syn om att ”Pippi ska säga vad hon alltid har sagt och göra som hon alltid gjort, punkt slut”.

Sverige har nyss fått en rasist och grov homofob som andre vice talman i form av Björn Söder. Men man kan tro att borttagningen av rasism hos Pippi lättare får folk att slå näven i bordet. Detta gör mig en smula nedstämd.

Jag kände att jag måste dela med mig av mina tankar här, nu är det gjort.

Astrid Lindgren var förövrigt inte rasist och jag tror absolut inte att hon skulle haft något emot denna ändring. I ett brev hon skrev på 50-talet beskriver hon sitt förakt för nationalism och rasism:
http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/778476-astrid-lindgren-jag-avskyr-all-natonalism

5 reaktioner på ”Rasism tas bort ur Pippi – jordens undergång?

  1. Kan hålla med om att debatten spårat ur det finns viktigare frågor att behandla i vårt samhälle. Samtidigt kan jag känna att det ageras lite skitnödigt åt andra hållet också då det finns som sagt viktigare frågor att lägga krutet på.

  2. Å andra sidan kan jag inte låta bli att tycka att själva principen är viktig. Är det verkligen ok att gå in och ändra i historien bara för att den inte stämmer överens med hur åsikterna lutar i nuläget?

    • Jag ser det inte direkt som en historieändring. För att ändra historien måste man använda sig av en tidsmaskin egentligen. Men om man ska jämföra detta med en sexscen, om Pippi-filmen först hade haft en sexscen och om man på den tiden filmen gjordes ansåg att det varit okej i barn-TV, hade det fortfarande varit fel att göra ändringar?

      • Ja, jag tycker nog det. Istället för att börja ändra i originalen får man i så fall lösa ”felaktiga” åsikter eller handlingar genom att sätta in dem i ett sammanhang. Och visst är det en form av historierevisionism att ändra i filmer eller böcker. Om vi städar bort alla omnämnanden av ”negerkung” kan vi till slut låtsas som om det aldrig funnits.

Kommentera

