Silent Hill

sil0

Titel: Silent Hill
År: 2006
Längd: 125 min
Genre: Skräck
Regissör: Christophe Gans
Skådespelare: Radha Mitchell, Sean Bean, Jodelle Ferland, Laurie Holden, Alice Krige

En TV-spelsbaserad skräckfilm som sågats av kritiker lockar inte nämnvärt till en titt, men jag kände för att se någonting annorlunda och då fick det bli Silent Hill. Av publiken har den åtminstone tagits emot halvbra, den skulle så småningom överraska mig positivt.

sil1

Christopher och Rose Da Silva (Sean Bean och Radha Mitchell) har en nioårig dotter, Sharon (Jodelle Ferland), som de adopterat tillsammans. Dottern går ofta i sömnen och mumlar något om Silent Hill. Föräldrarna vet att Silent Hill är namnet på en övergiven spökstad som ligger i delstaten som Sharon ursprungligen kom ifrån. Hennes biologiska föräldrar är okända. En dag far Rose iväg till Silent Hill med Sharon för att se om hon där kan få svar angående dotterns beteende. Men när de har kommit dit försvinner Sharon så att Rose måste ta upp en svår och mysteriös jakt efter henne.

sil3

Handlingen och konceptet i sin helhet är väldigt givande, men dess potential utnyttjas inte till fullo. En mästerlig regissör hade säkert kunnat få till en fantastisk och verkligt gripande film. Fransmannen Christophe Gans gör ett bra jobb, dock hade jag som sagt gärna sett en ännu skickligare människa vid rodret. Filmens första halva är den sämre av de två, den hintar inte om att filmen ska sluta på en nivå över medel.

sil2

Silent Hill blir mer intressant ju mer slutet nalkas, de sista 15-20 minuterna är bäst. Det är annars lätt att räkna med antiklimax i övernaturliga skräckfilmer. Utan att avslöja för mycket kan jag säga att denna utvecklas till att man på sätt och vis håller på ”de onda” i bataljen, jag gillar den typen av filmer. Brak Stoker’s Dracula av Francis Ford Coppola är ett annat exempel på en en sådan. Däremot finns TV-spelskänslan ofta där, den gör sig inte passlig i filmer.

sil5

Att kritiker sågat Silent Hill känns lite underligt, hos mig gick den minsann hem. Om mina förväntningar varit högre kanske en sexa hade fått räcka som betyg, men den positiva överraskningen som gavs får resultera i bonuspoäng. Tveklöst sevärd.

betyg7

4 reaktioner på ”Silent Hill

Kommentera

