Sagan om prinsessan Kaguya

kag0

Titel: Sagan om prinsessan Kaguya (Kaguyahime no monogatari)
År: 2013
Längd: 137 min
Genre: Animation | Drama | Fantasy
Regissör: Isao Takahata
Skådespelare: Chloë Grace Moretz, James Caan, Mary Steenburgen, Darren Criss, Lucy Liu

Regissören bakom Sagan om prinsessan Kaguya är samme man som regisserat mästerliga Eldflugornas Grav. Isao Takahata har fortfarande krut i bössan. Jag föredrar vanligtvis originalröster, men jag såg denna film med engelsk dubbning.

kag1

För längesedan i en japansk skog hittas en mycket liten flicka. Bambuhuggaren som fann henne tar med sig flickan hem till sin fru, de övertygas båda om att flickan är en gåva från himlen. De uppfostrar henne som om hon vore deras egna dotter. När flickan närmar sig ungdomsåren får hennes far erfara ytterligare mirakel i skogen, som tyder på att flickan ska uppfostras till prinsessa bland rikemansfolk. Bambuhuggaren hittar tillräckligt med rikedomar för att göra detta och tar med sig fru och dotter till den närliggande staden för att bo rikt. Men deras dotter vantrivs och blir senare varse om att ett alldeles speciellt öde väntar henne.

kag1,5

Hur pass mycket av en barnfilm detta skulle vara funderade jag på under filmens gång. Den är för komplicerad och filosofisk för de yngsta barnen, det kan man nog konstatera. Animationen ser ut att bestå av skisser, men samtidigt är den snygg, denna annorlunda stil ger filmen en extra dimension.

kag3

Sagan om prinsessan Kaguya är det bästa som Studio Ghibli producerat på många år. Mystiken och stämningen har man lyckats med ypperligt, men kanske borde speltiden har dragits ned på. Detta är Ghiblis längsta film någonsin med sina 137 minuter. Den bör få ett högt slutbetyg och jag hoppas att den Oscarsbelönas.

betyg8

 

23 reaktioner på ”Sagan om prinsessan Kaguya

  1. Låter lovande.
    Såg du Pokemon, Yu gi oh och liknande när du var yngre ? Jag vet att det här totalt annorlunda men jag bara undrar.

  2. Har du Yu gi oh filmen ? Det skulle vara ganska kul om du recenserade den för både expressen och moviezine var rent ut sagt brutala med sin kritik.

  3. Även om du inte är insatt i serien så ändrar det inte det faktum att det är en pretentiös 90 minuters lång reklamfilm för kortspel.

  4. Har du några tips på poetiskt vackra filmer, men som har en röd tråd och ett normalt tempo ?

  5. Ungefär som tågscenen i Spirited Away. Vackert animerat kombinerat med oerhört fin musik.

  6. Den scenen jag nämnde har ju också en väldigt lugn och avslappnande känsla som jag älskar.
    Eldflugornas Grav ska jag se någon tid framöver nu så vi får se då vad jag tycker om den.

  7. Även om du inte är insatt i Yu gi oh så ändrar de inte det faktum att filmen är så oerhört genomkommersiell och enformig med dialog som är så platt att det blir skrattretande. Det skulle kunna ge dig möjligheten att göra en brutal sågning av en film.

  8. Jag tänker definitivt inte tvinga dig till något men brukar du inte se en del skit för att uppskatta det som är bra mer ?

  9. Vill du läsa en underhållande sågning av den så skrev escapistmagazine en väldigt bra en, där de kallade den för ”cinematic tourture”

  10. Jag var inte stormförtjust i Kaguya när jag såg den på bio.

    Men däremot tror jag att du ska se Yu-gi-oh. Vore kul att läsa din sågning av den. ;)

Kommentera

