Skippa skräckfilmen – se Ghost Adventures!

ölojk

När folk frågar mig om tips på läskiga skräckfilmer har jag svårt att ge tips eftersom jag inte har blivit riktigt skrämd av en skräckfilm sedan jag var barn, om man borträknar ”hoppa-till-effekter”. Bra skräckfilmer kan jag ge tips på däremot, sådana som är av allmänt hög kvalitet. Till den som vill bli skrämd kanske jag istället borde rekommendera TV-showen Ghost Adventures.

Mina tankar kring spökjägarprogram har fram till nyligen varit att de är bluff, båg och trams. Ghost Adventures är det hittills första och enda spökjägarprogrammet som tilltalat mig. I Sverige sänds det tydligen under det fjantiga namnet ”Andar, finns dom?”, men det är via Youtube som jag har sett avsnitten. Det började en kväll då jag kände mig allmänt uttråkad och råkade få syn på ett avsnitt upplagt på Youtube, jag ämnade att skratta åt några stollar som tror att deras egna skuggor är spöken. Men med handen på hjärtat får jag erkänna att jag faktiskt blev vad programmets medverkande också brukar påstå sig bli; ”freaked out”.

Efter att ha sett ytterligare ett par avsnitt började jag googla efter information kring huruvida programmet är bluff eller inte, men jag kunde inte hitta något konkret. Det närmaste man kommer verkar vara att de medverkande stundtals har överdramatiserat eller överreagerat i vissa situationer för TV-underhållningens skull. Men om spöken inte alls existerar så bör i stort sett allt i programmet vara helfejk. Programmet har prisbelönats och är möjligen världens främsta i sin genre.

Zak Bagans är namnet på mannen som leder programmet, ett fåtal andra herrar har han med sig i sina spökutredningar. Vad som intresserar mig mest är deras inspelningsverktyg som påstått kan användas för att verbalt kommunicera med de döda. Ibland får de inga röster alls genom dessa, ibland får de något ord och ibland får de hela meningar, skrik, gråt, skratt och annat som eventuellt kan upplevas som oroväckande. Jag satt som på helspänn ett tag när teamet befann sig i huset där händelser som inspirerade skräckklassikern The Exorcist ska ha ägt rum.

En del av mig hoppas att programmet bara är bluff, en del av mig ser hellre motsatsen. Om det faktiskt skulle visa sig vara bluff så kan jag ändå ge programmet kredd för att det nästan lyckats skrämma mig på ett sätt som skräckfilmer inte lyckats med sedan jag var barn. Nu vet jag vad jag ska rekommendera folk att se på halloween.

Några av de intressantaste avsnitten via Youtube:
Exorcist-huset: Länk
Sallie-huset: Länk
Doll-island: Länk
Långavsnitt på Irland: Länk
Harvey-huset: Länk

Kommentera

