Kusligaste ledmotiven

Musiklistorna jag tidigare lagt upp på bloggen har mest bara bestått av filmmusik som är behaglig att lyssna till, nu tänkte jag dock nämna några musikstycken som inte är så behagliga att lyssna till men som likväl håller hög kvalitet. Dessa ledmotiv kan få film- eller TV-publiken att rysa.

5. Halloween (John Carpenter)
hallo
Youtube

4. Jaws (John Williams)
jwss
Youtube

3. The Exorcist (Steve Boeddeker)
exor
Youtube

2. Psycho (Bernard Herrmann)
öps
Youtube

1. The X Files (Mark Snow)
files
Youtube

Förstaplatsen går till ledmotivet från The X Files som jag knappt klarar av att lyssna på. TV-serien har jag inte följt, men jag såg något avsnitt av det som barn och blev mer skrämd av den isande musiken än av själva avsnittet.

Kommentera

