Att starta eget företag

Här har jag skrivit en text som handlar om att starta eget företag med film som ämne. Personligen upplever att jag det är svårt att hitta företag som köper in och säljer begagnade DVD- och blu-ray-filmer.  Det piratkopieras en hel del och folk verkar föredra att köpa eller hyra film digitalt. Men jag hoppas att det fortfarande finns många av oss som gillar att köpa film i fast form så att säga.

Det skulle vara intressant att starta ett företag som både köper och säljer filmer från och till privatpersoner. Det finns företag som gör så med dataspel vet jag, så varför inte film? Vad som skulle gälla för mig är att skapa en affärsidé som folk förstår, och skriva ner en affärsplan om hur jag ska starta.

Jag skulle behöva ett nätverk för mitt företag, att skapa kontakter, gärna med personer som har erfarenhet, kanske lyckas jag få någon att vilja hjälpa med finansiering av företaget. Marknaden bör jag se över, vilka mina kunder är och var de finns. Att marknadsföra mig kan jag använda sociala medier till. Domännamnet för min företags hemsida bör jag skydda, ordna egen e-post som webpower kan hjälpa med.

Så lyder mina första tankar kring att starta eget företag.

2 reaktioner på ”Att starta eget företag

  1. Jag är på tok för ung(gymnasieåldern) för att ställa upp. Men jag är inte helt säker på om folk vill köpa film i fast format längre. Vi lever uppenbart i ett samhälle av internet och streaming. Vilket fall som helst önskar jag dig lycka till. Idén inte så pjåkig och det finns absolut potential i den. Kanske det blir populärt igen med att köpa film i fast format. Bara man hittar på nåt med konceptet så kan det nog gå. Du borde lägga upp idén på MZ och se vad folk tycker om den där.

    • Jag hoppas att det finns tillräckligt många filmälskare som köper film i fast form så att den industrin fortsätter. Förresten har jag inte planerat att starta eget företag eller så, jag fick bara en förfrågan av andra att skriva ner mina tankar kring hur jag skulle starta ett eget företag om jag nu skulle göra det. Men det ska jag inte som sagt, inte i nuläget känner jag för det åtminstone.

Kommentera

