R.I.P. Christopher Lee

christopherlee

Den rutinerade skådespelaren Sir Christopher Lee meddelas ha avlidit. Honom har jag alltid haft stor respekt för så detta är oerhört sorgligt. Han spelade huvudskurken i min barndomsfavorit Mio min Mio, som är baserad på Astrid Lindgrens bok. Senare spelade han även skurk i The Fellowship of the Ring, filmen som startade mitt filmintresse på riktigt.

Lee var verkligen en extraordinär man. Han talade en massa språk inklusive svenska, han var kusin till Ian Fleming, officer i andra världskriget, frivillig i finska vinterkriget, han träffade Tolkien och han gjorde minst sagt många avtryck i filmvärlden. Han får mig att tänka på Forrest Gump eller 100-åringen med Robert Gustafsson.

Vila i frid, Lee.

 

2 reaktioner på ”R.I.P. Christopher Lee

  1. Detta är sannerligen tragiskt att läsa detta även om det inte var så konstigt. Någon annan som Saruman kan jag inte föreställa mig helt enkelt. Han hade en fantastisk närvaro och framförallt en röst som jag aldrig slutar att bli imponerad över.

    Visste du att han härstammade från en väldigt gammal italiensk adelsfamilj ? Han sade det i en video för några år sedan.

    R.I.P Christopher Lee.

Kommentera

