Topp 10 – Remakes

Oftast är originalfilmer bättre än sina remakes, men det är de långt ifrån alltid. Man kan lätt förvånas över hur många filmer som faktiskt är remakes och inga original. Här har jag listat 10 av de bästa, det finns säkert någon jag missat som kanske borde vara med. Jag börjar med sistaplatsen och sätter den bästa filmen längst ner.

10. True Lies (1994)
truelies
En av Arnolds bästa filmer, regisserad av ingen mindre än James Cameron. Denna actionkomedi baseras på franska La totale!.

9. 13 Assassins (2010)
assass
Storslagen japansk action. Remake på en film från 1963 med samma namn.

8. True Grit (2010)
truegri
Spännande westernäventyr baserad på filmen från 1969 med samma namn.

7. 3:10 to Yuma (2007)
yuma
Ytterligare en spännande western. Remake av filmen från 1957 med samma namn.

6. Twelve Monkeys (1995)
twelve
Cool science fiction med en lysande Brad Pitt. Remake av franska kortfilmen La Jetée från 1962.

5. King Kong (2005)
kingkong
Hisnande äventyr med visuella effekter på högsta möjliga nivå. Remake av filmen från 1933.

4. The Departed (2006)
departed
Välförtjänt vinnare av en Oscar för bästa film. Remake av Hongkongfilmen Infernal Affairs från 2002.

3. Scarface (1983)
scarfc
Al Pacino var värd en Oscar för sin roll, men filmen nominerades inte till någon. Remake av filmen från 1932.

2. Mad Max: Fury Road (2015)
maxmad
Fartfylld action med stor finess. (Om den är en remake, uppföljare eller reboot verkar vara omdiskuterat, men den får stå kvar på listan ändå)

1. Some Like It Hot (1959)
somelike
En av mina favoritfilmer. Remakes behöver minsann inte vara nya. Baserad på franska Fanfare d’amour från 1935.

8 reaktioner på ”Topp 10 – Remakes

  1. Nummer nio har legat länge på att se listan: tack för påminnelsen :)
    Nummer tre – fem är jag inte överdrivet förtjust i men The Departed kanske jag ska ge en chans till. I övrigt bra val även om jag inte sett speciellt många av förlagorna.

  2. Men då är detta en bedömning av remakes sas ”för sig själva”, utan att någon bedömning av hur de står sig i förhållande till originalen? Och din nr 2 — är Fury Road verkligen en remake av original-Mad Max? Jag ser det mer som en reboot.

    • Ja, jag har bedömt dem efter hur de står sig på egen hand och har inte jämfört med originalen. Att Fury Road är en remake var min första tanke, men jag har blivit mer osäker. Att den har samma huvudkaraktär som de tidigare gör att jag ser den mer som en remake. Men jag kanske tänker fel? Jurassic World till exempel ser jag mer som en reboot, där karaktärerna är helt nya osv. Enligt FAQ på IMDb står det att George Miller inte vill kalla den en reboot, utan en ”revisit”, vad nu det betyder. Hmm..

  3. Det är lustigt att samma dag som jag tänker på att det skulle passa med en remake på Van Helsing, så upptäcker jag en nyhet där det stod att det kommer att inträffa.
    Den lär nog i alla fall inte vara sämre än 2004 versionen. Framförallt så kommer de nog fan i mig inte kunna hitta en mer felplacerad skådis för Dracula än Richard Roxburgh. Han är så fruktansvärt jävla usel i den filmen att jag höll på att fnissa ihjäl mig över hur pass värdelös han är i den rollen.

Kommentera

