Topp 10 – filmer att se innan träning

Styrketräning brukar jag ägna mig åt på fritiden. Förvisso ser jag sällan på film strax innan ett pass, men om jag skulle göra det så lämpar sig filmerna på denna lista bra. Listan består av filmer som ökar ens adrenalin eller ens träningsmotivation, som såklart kan gälla andra typer av träning än just styrketräning.

10. Fight Club
figtcl
Brad Pitts vältränade kropp i Fight Club har fått ganska mycket uppmärksamhet, men det är främst slagsmålen kombinerade med hög spänning som gör att filmen passar på denna lista.

9. Machete
mach
Over-the-top-action med finess och många coola karaktärer. Om gamle Danny Trejo kan så kan jag också, kan man tänka.

8. The Raid
raid11
En polisman som är mycket skicklig i martial-arts får tampas med många skurkar. Underhållande film från Indonesien.

7. Rocky
rock
En lista som denna ogiltigförklaras nog lätt utan Rocky medverkandes. Personligen är jag inte överförtjust i filmen, men bra är den.

6. Kick-Ass
kick
Fyndig action med en liten tjej som klår upp vuxna män utan problem. Slutstriden är kanon.

5. Apocalypto
apoc
Rysligt spännande film som sätter hjärtat i halsgropen. Adrenalinkick av stor kaliber.

4. Mad Max: Fury Road
mad
Hamnade nyligen på min lista över remakes, men platsar här likväl. Musiken speglar filmens intensitet.

3. Ip Man 1 och 2
ipman
Ett par av de bästa martial-arts-filmerna från senare år. Actionscenerna är fantastiska.

2. Pumping Iron
iron
Dramadokumentär om kroppsbyggandets gyllene era. Fristående uppföljaren Generation Iron är också sevärd men inte fullt lika bra.

1. 300
300
Ohotad på förstaplatsen. Jag har säkert sett den runt ett tjugotal gånger, slutscenerna får mig varje gång att vilja ta upp ett spjut och börja kriga.

4 reaktioner på ”Topp 10 – filmer att se innan träning

Kommentera

