Oscarsnomineringar 2016

öööööö

Nu när årets Oscarsnomineringar har släppts känner jag mig mestadels besviken. Straight Outta Compton fick bara en nominering för manus, trots att den även borde fått ett par för film och regi. Årets största chock tillika besvikelse kom dock i form av att Johnny Depp inte nominerades för Black Mass. Depp är storartad i den filmen och gör sin bästa rollprestation sedan Sweeney Todd. Han borde ha fått Matt Damons plats, Damon gjorde nämligen inget för att i mitt tycke förtjäna en nominering. Det kommer att dröja väldigt länge innan jag kan släppa tanken på att akademin nominerar Damon framför Depp, likaså Golden Globe-juryn som inte bara nominerade Damon utan gav honom en vinst också medan Depps nominering uteblev. Mysko.

En annan som borde ha blivit nominerad är Ian McKellen för sin suveräna prestation i Mr. Holmes. Men för att tala om vad jag anser positivt med nomineringarna så är det främst att Fury Road fick många nomineringar samt att 87-åriga legendaren Ennio Morricone nominerades för sin musik. Som Tarantino sa på GG-galan så har Morricone aldrig vunnit en Oscar utöver sitt hederspris, det kanske är på tiden att han vinner nu.

En lista över alla nomineringar finns här.

Kommentera

