10 Mest överskattade filmerna

Här listar jag de fem filmerna som enligt mig är de mest överskattade genom historien. Jag går främst efter filmernas betyg på IMDb, men också efter allmän popularitet och ekonomiska intäkter. Kuriosa: Ridley Scott får två av sina filmer medräknade här, trots att jag har honom på min lista över favoritregissörer tack vare verk som Gladiator och Alien. Jag tänkte inkludera Akira Kurosawas sömnpiller Ran, men eftersom jag inte ens sett klart filmen kan jag inte döma den helt, så den får utebli.

10. Twilight, New Moon och sannolikt även dess uppföljare.
twilig
Kritikerna har inte varit särskilt nådiga, och inte heller har filmerna höga betyg på IMDb. Med med tanke på hur genomusla de är, och samtidigt omåttligt populära hos vissa målgrupper, att filmerna spelat in enorma pengasummor, måste jag ge dem en plats här.

9. Little Miss Sunshine
little
En okej komedi med brist på humor. Tvåfaldig Oscarsvinnare.

8. Blade Runner
blad
Väldigt bra visuellt och tekniskt. Den känns dock som andra delen i en trilogi eller dylikt. Jag har aldrig fastnat för den.

7. The Avengers och Avengers: Age of Ultron
aven
Första filmen är bra men verkar ha fått en plats på IMDb-listan mest för konceptets, storyns och de medverkande karaktärernas skull. Uppföljaren är knappt godkänd i min bok.

6. Whiplash
whips
En enastående J.K. Simmons förtjänade sin Oscar, men filmens skyhöga betyg på IMDb kan jag verkligen inte skriva under på.

5. Casablanca
casa
Bra och välspelad film tycker jag, inte mycket mer än så. Jag lyckas inte se storheten i denna världsberömda klassiker.

4. Philomena
philom
Långtråkig film som jag nästan somnade av. Fick hela 4 Oscarsnomineringar.

3. Crash
crash
Medioker film som vann 3 Oscars, bland annat för bästa film. Babel som påminner om filmen till konceptet och stilen är otroligt mycket bättre, se gärna den istället.

2. Thor 2: The Dark World
thor2
7.1 på IMDb är ett alldeles för högt betyg för denna tämligen usla superhjältefilm. CinemaSin sammanfattar dess dumheter i denna video.

1. The Martian
lööll
Ett sömnpiller som bara fick godkänt betyg av mig. Har tilldelats 7 Oscarsnomineringar, inklusive en till Matt Damon för bästa huvudroll. Han vann även en Golden Globe för sin insats, medan en tusen gånger bättre Johnny Depp inte fick varken den ena eller andra nomineringen för Black Mass.

6 reaktioner på ”10 Mest överskattade filmerna

  1. Roligt att läsa sådana här listor och inse vad olika smak man har. Ran, Little Miss Sunshine, Bladerunner, Whiplash, Philomena och Casablanca tycker jag alla är toppfilmer. Å andra sidan har du Jackson, Scott o Spielberg bland dina toppregissörer – i min bok har de gjort två riktigt bra filmer var. Smaken är som den är och tur är det.
    IMBD betyget litar jag sällan på då det trixas en hel del med det men Age of Ultron, och Thor 2 är inte speciellt bra filmer. Jag nöjde mig med första Twilight filmen det räckte mer än väl.

    • Jag har tänkt att det kanske är mig det är fel på, snarare än på filmen, angående Casablanca till exempel. Men smaken är som baken som du säger, det finns inget rätt eller fel.

  2. Ojoj, det här var inte nådigt…Jag skulle nog kunna skriva under på Crash och första Avengers. Däremot gillar jag tex Little Miss… starkt. Och jag vet inte om jag håller med om Twilights plats på listan, du motiverar förvisso men att den är orimligt poppis i vissa fjortiskretsar gör den inte överskattad i mina ögon.

  3. Forrest Gump. Älskade den när jag såg den för första gången. Nu kan jag verkligen inte säga detsamma om den.

Kommentera

