Topp 10 – Steven Spielberg

Steven Spielberg har andraplatsen på min lista över favoritregissörer tack vare ett flertal mästerverk han skapat. Han har dock inte gjort många fantastiska filmer på 2000-talet, det är definitivt innan dess som mannen hade sin storhetstid. Men förhoppningsvis regisserar han ytterligare något mästerverk i framtiden. Här nedan listar jag hans hittills 10 bästa filmer.

10. Minority Report (2002)
min
Spännande thriller med Max von Sydow i en stor roll.

9. Catch Me If You Can (2002)
catch
Ärligt talat minns jag inte mycket av filmen eftersom det var längesedan jag såg den. Men baserat på betyget jag gav den tror jag att den förtjänar en niondeplats.

8. Bridge of Spies (2015)
brid
Förmodligen Spielbergs hittills bästa film från 2000-talet, med gamle vapendragaren Tom Hanks i huvudrollen.

7. Jurassic Park (1993)
juras
En av mina barndomsfavoriter. Fascinerande och visuellt häpnadsväckande.

6. The Color Purple (1985)
colo
Gripande film om lidande som en afroamerikansk kvinna för utstå under tidigt 1900-tal. Nominerades till hela 11 Oscars utan att vinna en enda.

5. Indiana Jones and the Last Crusade (1989)
crus
Roligaste filmen om världens favoritarkeolog. Det var ett genidrag att rollsätta Sean Connery som Indys pappa.

4. Saving Private Ryan (1998)
savin
Senaste filmen av Spielberg som jag vill kalla mästerlig. En av världens bästa krigsfilmer.

3. Jaws (1975)
jaws
Ryslig thriller som antagligen skrämde iväg många ifrån havet på 70-talet. Väldigt effektiv i sin skrämsel.

2. Raiders of the Lost Ark (1981)
raid
Ett av tidernas största actionäventyr. Oscarsnominerades för bästa film och borde såklart ha vunnit.

1. Schindler’s List (1993)
schin
Otroligt stark film om Förintelsen och en man som gjorde vad han kunde för att hjälpa folk ur den. Spielbergs mest personliga film, han mottog ingen inkomst för den.

3 reaktioner på ”Topp 10 – Steven Spielberg

  1. Trevlig lista även om jag kanske inte skulle kalla Spielberg för en favoritregissör. Skulle dock sannolikt ersätta åtminstone Bridge of Spies med ET. Hur kommer det sig förresten att den filmen inte är med på listan? Du gillar inte sci-fi-Spielberg?

    • ET är okej tycker jag, men gillar den inte särskilt mycket. Gillade den mer som barn, men har tyvärr tappat intresset för den kan man säga. Close Encounters gillade jag inte heller, höll på att somna av den. Men Jurassic Park och Minority Report är bra och förtjänar platser på listan här.

Kommentera

