Manliga rollprestationer utan Oscarsnomineringar

Nyligen gjorde jag en topplista över filmer som inte fått några Oscarsnomineringar. Nu listar jag istället 10 av de bästa manliga rollprestationerna som blivit utan. Jag funderade på att skippa rangordningen eftersom den är så svår, och för att jag säkert förbisett några som borde vara med på listan. Men jag har försökt rangordna trots allt.

10. Jim Carrey – Man on the Moon
jimc
Komedigeniet Jim Carrey kammade hem en Golden Globe för rollen som egendomlige komikern Andy Kaufman. Tveklöst en av Carreys allra bästa insatser.

9. Brad Pitt – The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford
jesse
Kusligt bra av Pitt. Han genomgick en gedigen förvandling från Hollywoodhunken vi känner till den mytomspunne rånaren Jesse James.

8. James Stewart – Vertigo
james
Endast två nomineringar blev det för Hitchcocks mästerliga romantikthriller i kategorierna scenografi och ljud. James Stewart fick tyvärr vara utan.

7. Malcolm McDowell – A Clockwork Orange
clock
Strålande rollprestation som våldsam galning av huvudrollsinnehavaren McDowell i en av Kubricks mest ikoniska filmklassiker.

6. Jack Nicholson – The Shining
jack
Ytterligare en stilbildande filmklassiker av Kubrick, denna blev helt utan nomineringar. Jack Nicholson gör en av sina bästa rollprestationer någonsin.

5. Anthony Perkins – Psycho
psy
Motspelerskan till Anthony Perkins; Janet Leigh, fick sig en nominering. Dock är det en gåta för mig hur Perkins kunde bli utan för sitt oförglömliga rollporträtt.

4. Johnny Depp – Black Mass
whi
Depp spelar gangstern Whitey Bulger, och några av dem som kände den riktige Bulger påstår att Depp är rysligt lik honom. Mästerligt av Depp.

3. Eli Wallach – The Good, the Bad and the Ugly
c3b6wall
Clint Eastwood är namnet man tänker på i samband med filmen, men till skådespeleriet står Eli Wallach som den slemmige boven Tuco klart högst enligt mig.

2. Al Pacino – Scarface
scar
Som film hade Scarface aldrig fått sin kultstatus utan Al Pacino. Ingen hade kunnat göra rollen lika bra.

1. Min-sik Choi – Oldboy
olldb
Leonardo DiCaprio fick många lovord för att han bland annat åt rå oxlever i The Revenant. Min-sik Choi åt levande bläckfisk, gick ner 10kg och gjorde majoriteten av sina stunts själv i Oldboy. Även denna en väldigt fysiskt och psykiskt krävande roll alltså. Choi är nästan obehagligt bra.

2 reaktioner på ”Manliga rollprestationer utan Oscarsnomineringar

  1. Kul lista! Ska man bli teknisk undrar jag om inte din etta är utom tävlan eftersom filmen inte är på engelska? Den känns som om du har en viss faiblesse för rejält utlevande roller? ;) Den på din lista som jag känner mest sympati för är nog Anthony Perkins, han är verkligen superb i Psycho. Frågan är om han på den tiden ansågs för ung för att få en nominering? Alternativt för homosexuell? Eller också för att det hade varit kontroversiellt att ge en nominering till en mördarroll? Eller också har jag ingen som helst aning om vad som påverkade nomineringschanserna på 60-talt…

    • Äsch, se min etta som en pik till akademin att de borde ge mer uppmärksamhet till utländska filmer och rollprestationer. Särskilt med tanke på de senaste diskussionerna kring bristen på etnisk mångfald bland de nominerade. Angående Perkins är det svårt att veta vad som rört sig i akademins huvuden genom åren, men det är klart synd att han inte fick någon nominering.

Kommentera

