Uppföljare som slog originalet

I regel brukar uppföljare vara sämre än sina föregångare, men det finns undantag. Några av dessa listar jag här, utan rangordning denna gång. Jag har så att säga struntat i treor, fyror, femmor osv. bland uppföljare, utan har bara tagit med tvåor som enbart har en enstaka föregångare. Det kan säkert hända att jag glömt ett par filmer som bör vara med.

Batman Returns
batman
Jag går emot åsiktsströmmen här. Jach Nicholsons stolliga joker i föregångaren har aldrig tilltalat mig och filmen känns allmänt för tramsig. Skurkarna i denna uppföljare är betydligt mer intressanta.

For a Few Dollars More
foraf
Föregångaren minns jag inte mycket av men tyckte inte att den var något att hänga i granen. For a Few Dollars More är däremot en fantastisk film, där Lee Van Cleef träder in i en roll.

The Dark Knight
jok
En av ytterst få filmer i historien som enkelt kan klassas som mästerverk men som haft en föregångare som ”bara” varit väldigt bra. Chris Nolan tog superhjältegenren till en ny nivå med The Dark Knight, och Heath Ledger gör en oförglömligt bra prestation som The Joker.

Johnny English Reborn
rowan
2003 kom en tramsig komedi med Rowan Atkinson som inte alls var rolig många stunder. Ungefär 8 år senare kom Johnny English Reborn som är bättre på de flesta håll, och inte minst avsevärt roligare. Ingen särskilt bra film i sin helhet heller, men den lyckas locka till skratt med jämna mellanrum.

Spider-Man 2
spid
Liksom Batman Returns har denna rulle en intressantare skurk. Den överträffar sin föregångare, men sedan gick det minsann rejält utför med magplasket Spider-Man 3.

Star Wars: Episode V – The Empire Strikes Back
wta
Större, maffigare och helt enkelt bättre. Sagan togs till nya mer storslagna höjder med The Empire.

Terminator 2: Judgment Day
term
Precis som med The Dark Knight gäller detta ett mästerverk vars föregångare är väldigt bra utan att komma upp i denna nivå. Tung, galet snygg och gripande actionthriller. Judgment Day är en av mina favoritfilmer.

X-Men 2
xmen
Intrigen är vassare, karaktärsdjupet större och actionscenerna coolare. X-Men 2 är en annan sådan film som känns som en liten uppgradering av sitt original.

6 reaktioner på ”Uppföljare som slog originalet

  1. Jag tror jag håller med dig på de flesta… har lite svårt med minnet så jag kommer inte riktigt ihåg vad jag tycker om vissa filmer men Terminator 2: Judgment Day är iaf en självklarhet. Och så tycker jag att Aliens är bättre än Alien, Transporter 2 är bättre än The Transporter och The Hunger Games: Catching Fire vinner över The Hunger Games..

  2. Håller inte med om Johnny English, Spiderman och Terminator.

    Ett par filmer med bättre uppföljare enligt mig är American Pie, Captain America, Släkten Är Värst, Young Guns, Halloween, Alien och så är From Russia… bättre än Dr No.

  3. Jag håller absolut med om Dark Knight (som också är bättre än sin uppföljare) och X-Men (samma där, åtminstone fram till Future Past). När det gäller Terminator tycker jag nog att de två första filmerna är så pass olika att jag nästan har svårt att bedöma dem mot varandra som original och uppföljare.

    Jag skulle vilja nominera Star Trek: Into Darkness som en uppföljare som slår sina föregångare

Kommentera

