Topp 10: Superhjältar på film

Tidigare har jag listat de bästa superhjältefilmerna. Med denna lista fokuserar jag istället på karaktärer och ger motiveringar.

10. Storm | Halle Barry (X-Men)
xmm
Coolaste kvinnan i den äldre X-trilogin är utav tvekan Storm, med sin mörka hy, gråvita frisyr och förmågan att styra vädret omkring sig. Hennes krafter verkar vara ganska unika bland mutanterna, det är självfallet gynnsamt för Professor X och kompani att ha henne på deras sida. Hon skulle säkert kunna orsaka stor förödelse under Magnetos order.

9. Hellboy | Ron Perlman (Hellboy)
hellb
En rödfärgad bjässe med ett mysteriöst ursprung. Han är varken den stiligaste eller mest allvarliga hjälten, han sticker ut ur mängden och jag har alltid diggat honom. Jag hade säkert kunnat motivera lite längre om jag sett filmen mer nyligen, men det var längesedan nu. Jag får se om både ettan och tvåan snart.

8. Mystique | Jennifer Lawrence (X-Men)
mys
Om hon är hjältinna eller skurk går kanske att debattera. Men karaktären i First Class och Days of Future Past ser jag mer som en hjältinna. Hon är en intressant sådan med en komplex personlighet, unikt utseende, effektiva superkrafter, och hon kan slåss med nävar och ben. Jennifer Lawrence gör en suverän rollporträttering.

7. Deadpool | Ryan Reynolds (Deadpool)
deadpools
Sannolikt den mest skämtsamma hjälten på listan. Ibland blir han rentav på gränsen till för skojig, men visst besitter han en egen stil och image. Han har en cool dräkt och han är minsann ingen moralpredikare. Det ska bli intressant att se hur man utvecklar karaktären i filmens uppföljare.

6. Batman | Christian Bale (The Dark Knight-trilogin)
bat
Christian Bale är den skådespelare som hittills gjort Batman/Bruce Wayne mest rättvisa i live-action, med eventuellt undantag för Ben Affleck vars film jag ännu inte sett, men jag är ytterst tveksam där. Michael Keaton, en ganska kort kille med krullig frisyr, ser ut som någon jag själv skulle kunna spöa i en fajt. Val Kilmer, nja, han var väl nästan okej. George Clooney är bara sig själv i en ful Batman-dräkt. Adam West… hmm, en komisk stolle i Batman-pyjamas, kan man ens räkna honom? Bale är däremot riktigt bra på alla plan.

5. Wolverine | Hugh Jackman (X-Men)
wolv
Kanske den mest intressanta figuren i filmerna om X-Men, såpass att han fått ett par egna, dock mindre lyckade, spinoffs. Wolverine är riktigt bra på att ta stryk och att hela sin kropp, och med sina lika tåliga adamantium-klor drar han sig inte för att ge oss underhållande fajter att titta på. Han har en härligt kaxig personlighet. Hugh Jackman känns perfekt för rollen.

4. Iron Man | Robert Downey Jr. (Iron Man, The Avengers)
ironm
Det var minst sagt smart att låta Robert Downey Jr. spela mannen i rödfärgat järn. Med sin karisma har Downey givetvis bidragit mycket till filmernas succé. Som karaktär är Iron Man/Tony Stark vitsig, klipsk och allmänt cool. Han är tveklöst min favorit i Avengers-gänget.

3. V | Hugo Weaving (V for Vendetta)
vfor
Den mest gåtfulla personen på min lista kallar sig V. Egentligen är han mer av sorts maskerad hämnare än en hjälte. Han drivs av ett hat mot Storbritanniens fascistiska regering och alla som går dess ärenden, han visar ingen nåd gentemot dem. Han lyckas starta en revolution och blir en symbol för frihet och antifascism, men på sin fritid ser han gärna på film och lagar tydligen god frukost. Hugo Weaving gör en kanoninsats.

2. Rorschach | Jackie Earle Haley (Watchmen)
ror
Rent mentalt är Rorschach inte särskilt frisk. Han har burit sin mask så ofta att han börjat referera till den som sitt ansikte, och hans uppväxt var präglad av våld och vanvård. Men han är trots allt bestämd i att skydda de människor han betraktar som oskyldiga, medan de värsta mördarna och våldtäktsmännen bemöts med dödlig brutalitet. Han har sina principer som han inte gärna går emot, och dessutom bär han en grym utstyrsel med hatt, rock och en mask med rörliga mönster som bara skriker ”jävlas inte med mig”.

1. Hit-Girl | Chloë Moretz (Kick-Ass)
hit
Idén om en 12-årig tjej som konstant spöar ihjäl vuxna, beväpnade män låter kanske dum på pappret, men med Kick-Ass gjordes den till raka motsatsen. Hit-Girl svär ofta, har enastående praktiska kunskaper i martial arts och hanterar dödliga vapen likt hur Cristiano Ronaldo hanterar en fotboll. Charmigare karaktär får man leta efter. I uppföljaren har hon nått mellersta tonåren och gör filmen klart sevärd trots att den annars inte är särskilt bra. Hellre än en ”Kick-Ass 3” hoppas jag på en framtida film titulerad ”Hit-Girl”, eventuellt med Kick-Ass som bi-karaktär. Varför sätta en halvtråkig person i fokus när man har filmhistoriens coolaste superhjälte att jobba med? Oavsett får Matthew Vaughn eller någon minst lika duglig regissör gärna regissera, så att filmen inte floppar likt Kick-Ass 2.

7 reaktioner på ”Topp 10: Superhjältar på film

  1. Storm har aldrig funkat för mig vare sig i serie eller filmform, får se om resultatet blir bättre i kommande film.
    V är ett bra val men filmen är ingen höjdare tyvärr.

  2. Jag kan hålla med Filmitch om Storm, ingen karismatisk superhjälte för min del. Jag har heller ingen direkt relation med vare sig Hit Girl eller V. Annars klart respektabla val. Skulle kanske plocka in Magneto som ersättare…

Kommentera

