5 filmer man bara vill se en gång

Det händer ibland att man ser en film utan att känna att man vill se den igen, fast av andra anledningar än att den skulle vara dålig. Här har jag gjort en kort lista med känslotunga, tragiska och sorgliga filmer som är väldigt bra, men som jag personligen har känt att jag vill avstå en andra eller tredje titt på.

5. Million Dollar Baby
mill
Filmen som äntligen gav Morgan Freeman en Oscar och som även innehåller suberba insatser av Clint Eastwood och Hillary Swank lämnade en liten klump i magen på mig. Handlar en del om etik och vad som är rätt och fel.

4. Requiem for a Dream
req
När jag listade kvinnliga rollprestationer hamnade Ellen Burstyn på förstaplatsen. Det är plågsamt på positivt sätt att se hennes gestaltning av en eskalerande drogmissbrukare. Fler tragiska berättelser rörande droger finns sammanslutna i denna film.

3. Brokeback Mountain
broke
Att ett homofobiskt samhälle kan vara helvetet på jorden för homosexuella har Ang Lee skickligt uppvisat med Brokeback Mountain. Heath Ledger gör en av de roller vi bäst minns honom för.

2. An American Crime
ellen
Baserad på verkliga händelser om en ung tjej som lämnas tillfälligt av sina föräldrar hos en dam som får ta hand om henne medan föräldrarna är borta. Ellen Page spelar den unga tjejen som får en mardrömsvardag och går ett mörkt öde till mötes. En mycket tankeväckande film som satt fast i mitt huvud länge efter jag såg den.

1. Eldflugornas Grav (Hotoru no haka)
grave
Studio Ghibli är mest känt för att producera glädjefyllda barnfilmer. Eldflugornas Grav är dock inte för barn, och minsann inte glädjefylld. Baserad på en sann historia om ett japanskt syskonpar som blir föräldralöst under andra världskriget. Förmodligen den sorgligaste filmen någonsin, enligt mig.

2 reaktioner på ”5 filmer man bara vill se en gång

Kommentera

