Vittvätt i filmvärlden

Ett ämne som jag funderar kring den senaste tiden och som jag hört diskuterats lite varstans är vittvätt inom film och TV. ”Whitewashing” som termen heter på engelska har en Wikipedia-sida som beskriver att termen syftar på hur vita skådespelare i USA tilldelas roller som traditionellt förknippas med icke-vita karaktärer.

Jag tycker att termen gärna får vara bredare och inkludera andra länder, för problemet är minsann inte exklusivt för USA. Ridley Scott fick kritik för sitt historiska epos Exodus, där Christian Bale spelar Moses och Joel Edgerton spelar Ramses. Filmens berättelse äger rum i Afrika och eventuellt (?) Mellanöstern, så man kan med enkelhet lista ut att de verkliga människorna som gestaltas absolut inte var vita. Detta är inte något unikt för Exodus, utan det är snarare standard att rollsätta vita människor i denna typ av film.

exod

Bibliska berättelser som till exempel inkluderar de många Hollywoodfilmerna om Jesus tenderar att huvudsakligen ha vita skådespelare, trots att de tar plats i Afrika eller Mellanöstern. Jesus var inte född i USA, Tyskland eller Norge som vissa tycks tro. Det finns en föreställning här i västvärlden om att Jesus var vit, för att vi ska känna större samhörighet med honom antagligen. Detta är ett problem som har sina kopplingar till främlingsfientlighet.

Kinesiske regissören Yimou Zhang som ligger bakom fantasiska verk som Crouching Tiger, Hidden Dragon och House of Flying Daggers har i princip enbart kinesiska skådespelare i dessa filmer, men verkar på sistone fallit i en liten vittvättmaskin. The Flowers of War från 2011 är en bra film, men det går att reagera på motivationen till att Christian Bale (ja, han igen!) har huvudrollen i en film som utspelar sig i Kina på 30-talet. Det var inte något jag själv tänkte särskilt mycket på då, och hade inte gjort det heller om inte Zhang med sin kommande The Great Wall återigen haft vita skådespelare i huvudrollerna i en film som handlar om byggandet av kinesiska muren. Det finns dock manusförfattare, producenter och andra man säkert kan skylla på likväl. Vad i helsike gör Matt Damon och Willem Defoe i huvudrollerna här? En vitare människa än Matt Damon får man väl leta efter? Skämt åsido, filmen kan vara bra, men nog känns detta som ett perfekt exempel på vittvätt.

ll

Tyvärr sker en typ av vittvätt även i animerad form. Den japanska mangaserien Berserk (som fick förstaplatsen när jag listade fantasysagor) har efter några dåliga filmadaptioner även fått se sig bearbetad till en ny animeserie. Jag såg första avsnittet och anmärkte på att avsnittet precis som de föregående filmerna håller låg kvalitet. Men först och främst reagerade jag på att en av huvudkaraktärerna, som visuellt karaktäriseras av sin mörka hy i förlagan, gjorts i princip helvit och fått sitt svarta hår målat i en sorts rödaktig färg. Redan i filmerna hade hon en ljusare hy än vad hon bör ha, men nu hade man tydligen valt att ta vittvättningen ett steg längre, och jag hade gärna hört en motivering av regissören angående varför man valt att göra detta. Som stort fan av mangaserien känns det surt, inte bara med usla adaptioner utan även att man i dessa valt att vittvätta karaktärerna.

Den fantastiska animeserien från 1997 var dock trogen förlagan och ingen vittvätt fanns att skåda. Har vi gått tillbaka i tiden och var vi mer progressiva 1997? Man kan få det intrycket.

Före och efter

Före och efter

Det är inget fel att då och då låta vita människor spela karaktärer som associeras med icke-vita generellt. Men det blir för mycket, och motsatsen har vi inte sett många gånger. När motsatsen väl sker bemöts den också ofta av mycket kritik och motstånd. Världen behöver självrannsaka sig lite. Det blir för svårt för icke-vita att ta plats framför filmkamerorna när vittvätt tillåts råda i så stor grad som den gör. Vithetsnormerna växer dessutom av att när man som i ovan nämnda exempel väljer att animera icke-vita karaktärer vita.

Nu känns det att jag sagt mitt angående detta ämne. Jag kan avsluta med en länk till en intressant YouTube-video som innehåller sammanklippta sekvenser med exempel på vittvätt i Hollywoods historia.

https://www.youtube.com/watch?v=1pBQAt2YO_Y

5 reaktioner på ”Vittvätt i filmvärlden

  1. Det är helt klart ett ämne vi alltid ska vara medvetna om, så att vi inte köper detta i så stor utsträckning som vi gör. Publiken ska inte bara svälja, då det är film och serier som i högsta grad påverkar människors harmonier och framför allt uppfattning av världen. Det är beklagligt att så många av oss endast sväljer utan kritiskt öga oavsett vad det handlar om. Att ha ett kritiskt öga är första steget till att nå en utvecklingspotential efter den allra första, essentiella uppväxtperioden i livet. En stor majoritet når ingen utveckling att tala om efter den grundläggande uppväxten med dom olika basics om livet. Därför är intrycken vi får i uppväxten bärande för majoriteten av hur vi tolkar världen. Att det kritiska tänkandet för konstruktiv utveckling premieras och uppmuntras är sedan lösningen på att själv utvecklas efter denna barndom.

    Det är beklagligt att höra dem som inte förstår detta och istället utvecklar en ”bakåtsträvarförmåga”. En slags paradoxalkritisk personlighet, som strävar bakåt till en tid då människor ifrågasatte i mindre utsträckning. Ägnar tid sin tid åt att ifrågasätta utveckling. Kritiserar utvecklingen, istället för att kritisera att utveckling inte sker. Och vad är utveckling? Vissa skulle ifrågasätta att exempelvis svarta, muslimer, pakistanier, fillipiner eller vad som helst spelar roll i samhället och tycker att dom nu spelar för stor roll och för många roller. Att ”dom ska hålla sig till sitt”. Att deras vilja är att premiera den konstruktiva utvecklingen och att kulturell, utseendemässig eller kreativ beblandning (istället för segregering) är det negativa. Att renodling skulle vara den sanna utvecklingen. Att separera istället för att föra samman och skapa nytt. Att det handlar om att utprägla och hacka av för att ta fram någon slags inbillad renhet. Haha. Nu rantar jag iväg här. Allt är ju bara rädslan för det främmande, men att den kan gå så långt att den får människor att tro på rädslans följdbeteende som den rätta – konstruktiva, vägen, är sorgligt.

    Lösningen är att vara medveten om när vi agerar utifrån oro, osäkerhet och sedermera rädsla (alldeles för ofta). Bryta det mönstret. Inte vara fientlig mot det annorlunda för att det gör oss osäkra, utan kritisera varför vi är osäkra från början. Vad som händer om osäkerheten byts ut mot förenande. Inte backa från det osäkra och låta den styra oss, utan tänka konstruktivt.

    Asch, jag måste hitta tillbaka från dom långa tankarna, tillbaka till ämnet.

    Det som är trist är att beteendet inom otecknad film inte tolkas tillbaka till denna kärna av osäkerhet och rädsla. Det är på ytan ett problem som består i att filmproducenter och distributörer vill tjäna så mycket pengar som möjligt för att minimera risken (rädslan) för förlust. Dom anser sig inte som vittvättare, men utbudet av exempelvis nordafrikanska stjärnnamn som drar in stora pengar på den kännbara marknaden (västvärlden, haha) är så litet, medan namn som DiCaprio, Bale eller Damon garanterar en nyfiken publik. Garanterar pengar. Garantin – säkerheten, är trygghet. Och nnär pengar får sådan viktig del i produkten är tryggheten – den ökade möjligheten till garantin, oerhört dominerande. Vilket gör att filmer så kraftigt styrda av pengar också kommer garantera ökat sökande efter säkerhet, ökat sökande efter trygghet och beteendet är exakt det vi har när vi är rädda. Och detta leder till att aldrig ta en risk utan alltid kopiera det föregående. Och fanns det inte en kultur i rörelse innan är det den vi tar som modell. Ser vi att en rörlig kultur innebär risker tar vi tyvärr det andra alternativet – gör som tidigare. Och det skapar ju ingen rörelse precis. Sedan skulle dessa personer aldrig erkänna att rädsla finns med i bilden. Det är taktik, det är strategier, det är pengar. Det är ”att ge folket det dom vill ha”. Det är synd att människor förhåller sig så pass till rädsla att dom blir blinda av deras jakt på säkerhet. Att vinna över rädsla är för så många att ta kontroll – minimera risker, när det egentligen bara handlar om att släppa taget och se att världen inte faller samman för det. Den inbillade världen kanske, men den gemensamma världen hänger inte på människans kontrollerande axlar. Den hämmas snarast av den. Kontroll är rädsla. Trygghet är rädsla.

    Rädsla är att hålla fast vid det du har så pass starkt eller länge att du begränsar världen till det och stagnerar i ditt ego. Till slut tror du att världen ryms i dig och att allt utanför dig inkräktar på världen.

    • Detta var nog den längsta kommentar jag någonsin fått. :D

      Förstår att vittvättningen även har mycket med ekonomi att göra. Men så är det ju en ond cirkel, när man inte låter personer av andra etniciteter ta plats har dessa också svårare att bli stjärnor som drar in pengar.

      • Haha, jag har ofta oerhört svårt att sätta punkt. :P

        Japp, menar just det, att rädsla föder säkerhetstänk som syns i pengatjänande och som en cirkel skapar mer rädslor och säkerhetstänk och pengar och allt blir ett säkert system som däremot – eller rättare sagt just för att det *är* säkert, inte släpper in förändring.

        Fler varierande etniciteter bör få synas i mer bra film, men systemet med film är så oerhört beroende av pengar och håller sig till områden där pengarna kan tjänas. Det vägrar bredda sig och föra över sig till områden där andra etniciteter förekommer och vägrar också ta etniciteterna där systemet vistas. Säkerhet och gott stält med pengar må låta trevligt i mångas öron, men det upprätthåller många dåliga saker och är rentav en upprätthållare av rädslan den undviker.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s