Uppföljare på önskelistan

Ofta görs det tråkiga och onödiga uppföljare till såväl bra som dåliga filmer. Det är svårt att få upp intresse uppföljare överlag tycker jag, men ibland finns såklart goda skäl till uppföljare som dessutom kan överträffa föregångaren. Här har jag samlat fem filmer vars uppföljare det ännu inte existerar helt klara planer på men som jag gärna skulle ställa mig i biografkön för att se.

Step Brothers 2
stepbr
Ryktena har varit både många och långa, men än så länge endast rykten. Trots att Step Brothers blev succéartad och enligt mig är en helt fantastisk film har ingen uppföljare sett dagens ljus. Men regissören Adam McKay har sagt att dörren står öppen för en uppföljare och att de har en handling redo ifall de bestämmer sig för att sätta igång projektet.

Warcraft 2
warcra
Duncan Jones har med sin film knappt skrapat på ytan av berättelserna som Blizzard Entertainment’s franchise förfogar över. Det finns mycket en uppföljare skulle kunna handla om, inte minst kan den göra sonen till Durotan och Draka till en av huvudfigurerna då han är central i Warcrafts universum. Karaktärer som Arthas Menethil, Illidan Stormrage, Grommash Hellscream och Sylvanas Windrunner får också gärna ta plats i framtida uppföljare. Det har talats om att en trilogi först och främst ska bli av.

Hot Fuzz 2
hotf
Egentligen är The World’s End från 2013 en sorts uppföljare till Hot Fuzz, liksom Shaun of the Dead är en föregångare. Men om man kunde få till en film med samma karaktärer och som även nästan är lika bra som Hot Fuzz, då hade jag blivit överlycklig. Filmen är nämligen en av mina absoluta favoritkomedier. Men som det ser ut känns det tyvärr inte minsta troligt med en uppföljare, och risken för att en sådan skulle bli mycket sämre är inte heller liten.

Hit-Girl (Kick-Ass 3)
kickass
Som jag nämnde när jag listade superhjältar hade jag gärna sett en fristående uppföljare på medelmåttiga Kick-Ass 2. Dock med den betydligt mer potential-rika Hit-Girl i huvudrollen. Då vill jag dessutom ha Matthew Vaughn i registolen så att vi troligtvis inte får en besvikelse igen. Denna film kommer antagligen bara finnas i min fantasi, men önska kan man alltid.

Straight Outta Compton 2
strai
En film det finns gott om rykten med tema uppföljare kring är Straight Outta Compton. Med en ekonomisk succé och fina recensioner bakom sig låter en mer eller mindre fristående uppföljare inte helt otänkbar. Den skulle kunna handla mer om andra hiphop-legendarer som Tupac och Biggie, hur deras vänskap gick till rivalitet och hur de till sist utsattes för liknande ännu ouppklarade mord. Titeln på filmen borde bli något annat än SoC 2 i så fall. Tillsvidare hoppas jag.

4 reaktioner på ”Uppföljare på önskelistan

  1. Stort fucking ja tack till Step Brothers 2, som är bland det roligaste jag sett. Ferrell och McKay gör alltid guld och Ferrell med John C. Reilly är sjukt, sjukt roliga tillsammans.

Kommentera

