Värsta Rollsättningarna

Ibland blir det bara fel när skådespelare rollsätts till filmer. Här listar jag några exempel på när de gått snett, utan att fokusera för mycket på filmer som är dåliga i sig. Tråkmånsen Vince Vaughn i remaken av Psycho skulle jag kunna nämna, men eftersom filmen är så allmänt usel och onödig i sin existens finns där inte någon kvalitet för honom att dra ner ändå.

Jag skulle förstås även kunna göra en lista med endast vittvättningar, men jag avstår från att ta med sådana. Här har jag skrivit mer om vittvätt.

9. Liv Tyler (The Lord of the Rings)
lordof
Hon är egentligen inte dålig, men eftersom rollsättningen annars är så fullkomligt perfekt i trilogin utmärker hon sig som ett svagt kort. Man hade gott kunnat hitta en bättre och mer karismatisk Arwen.

8. Brad Pitt (Troy)
brad-pitt
Ingen bra film alls, visst, men rollsättningen med Kapten Guldlock i spetsen bidrar mycket till det. Även Orlando Bloom som liknar en mesig Legolas kan nämnas.

7. Malin Åkerman (Watchmen)
wathm
Stelt skådespeleri bitvis från svenskan. Mer karisma behövs.

6. Neil Patrick Harris (Gone Girl)
neilpa
Jag kan bara inte köpa denne mannen i rollen som galen kidnappare här.

5. Jason Clarke (Terminator Genisys)
term
Liksom Troy är Terminator Genisys en dålig film som lider mycket av felplacerade skådespelare. Clarke känns inte alls som någon trovärdig John Connor.

4. Michael Keaton (Batman)
batm
De flesta håller säkert inte med mig då filmen är omtyckt. Men Batman ska inte se ut som en kortväxt bibliotekarie med krulligt hår anser jag.

3. Milla Jovovich (The Fifth Element)
milla
Karaktären ska föreställa den utseendemässigt ”perfekta” kvinnan som ingen man kan motstå. Milla Jovovich liknar dock endast en sorts lortig Pippi Långstrump.

2. Jesse Eisenberg (Batman v Superman)
lexut
Jesse Eisenberg ser ut att tillhöra gänget från komedifilmen Superbad, och han bör således inte vara Supermans ärkefiende. Hur tänkte rollsättarna här?

1. Keanu Reeves (Bram Stoker’s Dracula)
drac
Keanu Reeves är som en bit avföring på en fin tårta. Bedrövlig i sin prestation och sina klena försök till brittisk accent. I övrigt en väldigt bra vampyrfilm med klanderfri rollsättning.

Kommentera

