Vampire Hunter D: Bloodlust

vamp0

Titel: Vampire Hunter D: Bloodlust
År: 2000
Längd: 103 min
Genre: Animation | Action | Fantasy | Skräck | Sci-Fi
Regissör: Yoshiaki Kawajiri

Innan jag såg denna film var jag inte särskilt bekant med sagan om Vampire Hunter D. Originalet består av en samling böcker av japanske författaren Yoshitaka Amano. Såhär i efterhand kan jag inte säga att man behöver ha läst dem eller sett den äldre filmen från 1985 för att förstå och uppskatta Bloodlust.

vam1

Berättelsen tar plats tusentals år in i framtiden. En era av vampyrers dominans har kommit och gått, deras antal reducerade av skickliga prisjägare. En sådan är mannen som kallas D, son till en vampyrpappa och en människomamma. Han kontaktas av en rik herre vars dotter blivit kidnappad av en mäktig vampyr. D går med på att rädda henne tack vare den stora prissumman han erbjuds. Uppdraget blir ytterst farofyllt och D får dessutom konkurrens av andra prisjägare.

vam2

Bloodlust kom som en positiv överraskning för mig. Animeringen är snygg, spänningen hög med härliga actionscener och tilldragande karaktärer. Speltiden på 103 minuter kändes kortare än vad den är. Jag kunde ha svurit på att den inte var mer än strax över 80 minuter. Det måste vara ett gott tecken på att filmen lyckas med underhållningsbiten, om tiden går fort och jag känner att jag vill se mer.

vam4

Bloodlust undviker de flesta klyschorna som finns inom anime, och kan vara bra att rekommendera till den som inte sett mycket anime men som är intresserad av att börja. Jag har inte sett många animefilmer som är riktade till vuxen publik, men Bloodlust är absolut en av de allra bästa av de jag hittills sett. Annars finns förstås diverse filmer av Studio Ghibli och framförallt Hayao Miyazaki som jag rankar högre.

vam3

Så småningom ska jag kolla in filmen från 1985, och inom en förhoppningsvis snar framtiden den kommande animeserien som verkar väldigt lovande av allt att döma. Min favoritvampyr är fortfarande Alucard från Hellsing Ultimate, men D har förstås potential att konkurrera. Slutbetyget till Bloodlust blir svag åtta.

betyg8

4 reaktioner på ”Vampire Hunter D: Bloodlust

  1. Haha, vad lustigt. Jag satt precis nu och skrev en recension och kom att tänka på just den här filmen, som jag såg på Stockholm Filmfestival 2001! Minns den fortfarande som en snygg och häftig upplevelse.

    Apropå anime som riktar sig till en mer vuxen publiken, har du sett Satoshi Kons filmer som t ex Perfect Blue och Paprika?

Kommentera

