South Park – säsong 20

Förra året skrev jag ett inlägg om den nittonde säsongen av South Park, om hur otroligt besviken jag var på den. Absolut seriens sämsta säsong någonsin, och jag var orolig att South Park höll på att gå i kras kvalitetsmässigt. Nu såhär efter att nästan samtliga avsnitt av säsong 20 finns ute kan jag säga att jag känner mig glad och lättad, den är nämligen en stor uppryckning från föregående.

south-park-season-20-episode-4-spoilers

Stora delar har naturligtvis handlat om presidentvalet mellan Hillary Clinton och Donald Trump. Mr. Garrison har sminkat ansiktet orange och får agera Trump. Med ytterst respektlösa och sjuka uttalanden liksom hans beteende blir han väldigt lik Trump. Det är förstås svårt att göra parodi på någon som redan är som en parodi på sig själv.

Trey Parker och Matt Stone hade redan ett avsnitt färdigt som visade hur Hillary vann valet och Garrison fick se sig besegrad. Skaparna var dock tvungna att i sista sekund göra många ändringar eftersom Trump vann valet och lämnade dem i chock.

south-park-the-damned

USA har alltså snart en president som i princip är ett internet-troll. Just trollande på internet handlar denna säsong också mycket om, när Kyles pappa Gerald visar vara ett av landets mest ihärdiga och kända sådana. Cartman har dessutom ändrat karaktär och blivit intensivt PK. Det återstår att se hur länge Cartman kan hålla sin nya inställning innan han är tillbaka till sitt gamla jag.

spsps

Säsong 20 har humorn tillbaka, med träffsäkerheten och kreativiteten. En känd figur från ett gammalt avsnitt i serien återvänder i en sorts cameo, danskar får se sig porträtterade i flera avsnitt. Just danskarna är förbaskat roliga med Trey Parkers påhittade danska accent. Två avsnitt återstår av säsongen i skrivande stund. De ska bli intressanta att se.

Kommentera

