La La Land

lala0

Titel: La La Land
År:
2016
Längd:
128 min
Genre:
Musikal | Drama | Romantik
Regissör:
Damien Chazelle
Skådespelare:
Ryan Gosling, Emma Stone, J.K. Simmons, Jason Fuchs, John Legend

För några år sedan charmade regissören Damien Chazelle sin publik samt Oscarsakademin med intensiva dramafilmen Whiplash. Nu har hans La La Land slagit rekord med de 14 Oscarsnomineringar filmen fått. Ingen musikal har nominerats till så många tidigare.

lala1

I ärlighetens namn finner jag större lust att försöka beskriva handlingen. Emma Stone spelar en uppåtsträvande aktris och Ryan Gosling spelar en jazzmusiker. De blir kära i varandra. Jag vet egentligen inte om handlingen är så lövtunn eller om jag bara inte orkade hänga med i den. Det råkar vara så att muntra musikaler aldrig faller mig i smaken. Skräckscenariot för mig uppdagade sig redan i filmens inledningsscen som består av ett gladlynt musikalnummer med folk som dansar ovanpå bilar. Det kändes tyvärr som att jag fick en smärre allergichock.

La La Land nominerades nyligen i skrivande stund till 14 Oscarsstatyetter som sagt och den ligger högt på IMDb’s topplista. Mina åsikter måste således vara märkliga, men jag har bara otroligt svårt för filmer som denna. Singin’ in the Rain spelar stilmässigt i samma liga. Ska jag kunna underhållas av en film som tillhör musikalgenren ska den antingen vara en animerad Disneyfilm eller en mörkare sort som Tom Hoopers Les Misérables och framförallt Tim Burton’s Sweeney Todd. Där finns både bra sångscener och manus som engagerar.

lala2

Rent tekniskt har man gjort ett bra jobb med La La Land. Svenske filmfotografen Linus Sandgren får filmen att se ut som att den är inspelad på 50-talet. Nu låter det kanske negativt när jag skriver det så, men en känsla av 50- eller 60-tal har tydligt eftersträvats av regissören. Detta räcker dock inte för att jag ska ge ett slutbetyg över medel. Betygsättningen är svår. Den som älskar Singin’ in the Rain kan säkert finna en guldgruva här.

betyg5

2 reaktioner på ”La La Land

    • Jaså, på så vis. Ja, jag orkade inte hänga med så värst i någon av filmerna så jag ska egentligen inte uttala mig mycket om hur lika de är. :)

Kommentera

