Topp 10 – Hayao Miyazaki

Som den lista jag gjorde med Spielbergs bästa filmer täcker jag här en annan av mina favoritregissörers bästa verk. Miyazaki är en äkta auteur som gör fantasifyllda animefilmer, oftast barntillåtna och med feministiska teman. Han har dock inte gjort så himla många i antal att endast bra filmer hamnar på listan.

10. Det blåser upp en vind – Kaze tachinau (2013)

Kort sagt den enda filmen av Miyazaki som jag inte gillar. Den kändes så andefattig och ointressant att den rentav tråkade ut mig, så den får nöja sig med en blygsam sistaplats.

9. Ponyo på klippan vid havet – Gake no eu no Ponyo (2013)

Sockersöt film om en havsprinsessa som önskar bli människa. Ganska lättglömd i slutändan, men någotsånär sevärd.

8. Min granne Totoro – Tonari no Totoro (1988)

En av regissörens mest älskade klassiker. Personligen är jag dock inte överförtjust i den. Protagonisterna är ett ungt syskonpar som gör mycket väsen av sig, de skriker ibland så att oljudet blir ett störningsmoment. Däremot en bra och sevärd film utöver det.

7. Porco Rosso – Kurenai no buta (1992)

Miyazakis kärlek för flygplan blir tydlig i Porco Rosso. Charmig film och bitvis magisk om en krigsveteran-pilot som av en förbannelse förvandlats till en gris.

6. Laputa – slottet i himlen –  Tenku no shiro Rapyuta (1986)

Underhållande äventyrsfantasy om en ung pojke och flicka som måste hitta ett magiskt svävande slott.

5. Nausicaä från Vindarnas dal – Kaze no tani no Naushika (1984)

Fartfyllt och spännande om en pacifistisk tjej i en postapokalyptisk värld som vill rädda sin planet från att inte förstöras mer än vad den redan har.

4. Princess Mononoke – Mononoke-hime (1997)

En av Miyazakis mer vuxeninriktade filmer som innehar ett komplext manus. Handlar om en kamp mellan natur och människa. Otroligt stark, måste ses!

3. Det levande slottet – Hauru no ugoku shiro (2004)

Har allt man kan önska sig av en animerad fantasyfilm. Det levande slottet är så förtjusande kreativ, humoristisk och gripande. En ung kvinna med bristande självförtroende förvandlas till en gammal dam, och måste bryta förbannelsen på en resa tillsammans med märkliga kamrater.

2. Kiki’s expressbud – Majo no takkayubin (1989)

Enligt min åsikt regissörens mest underskattade film om man ser till IMDb-betyget som för närvarande ligger på 7,9. Den innehåller fantastiskt effektfull feel-good som bör kunna lämna ett leende på vems läppar som helst. Underbart litet mästerverk om en ung häxa som försöker hitta sin roll i samhället.

1. Spirited Away – Sen to Chihiro no kamikakushi (2001)

Jag rankar filmen som den näst bästa någonsin i animationsgenren, efter min barndomsfavorit om ett visst lejon. Spirited Away tog mig verkligen med storm första gången jag såg den. Kreativiteten är i en klass för sig, både var gäller dess narrativ och dess visuella plan. Filmen centrerar kring en 10-årig flicka som oväntat slungas in i en värld av gudar, häxor, andar och besynnerliga figurer.

Kommentera

