Topp 10: Soundtracks från TV-serier

Det är generellt mycket lättare att hitta bra original-soundtracks i filmer än i TV-serier tycker jag. En hel del guldkorn från TV-serier står dock givetvis att finna, och här listar jag mina 10 favoriter. Varje OST får två exempel bestående av YouTube-länkar av mig

10. Westworld – Ramin Djawadi

En av de bästa TV-serierna från senare år har förstås ett bra soundtrack. Det är dock inte mycket av seriens storhet som ligger i just musiken, men en tiondeplats gör den sig förtjänt av här ändå.

Länk 1
Länk 2

9. Deadwood – Reinhold Heil, Johnny Klimek

Liksom ovanstående serie ligger storheten främst i skådespeleriet och dialogerna. Musiken hamnar i skymundan, men det ska erkännas att jag verkligen gillar de stämningsfyllda Western-tonerna som Deadwood innehåller.

Länk 1
Länk 2

8. The Pacific – Hans Zimmer, Blake Neely, Geoff Zanelli

Varken själva serien eller dess soundtrack håller samma kvalitet som föregångaren Band of Brothers. Kompositörerna har dock gjort fina jobb, och mindre ska man kanske inte förvänta sig heller när Hans Zimmer sitter vid rodret.

Länk 1
Länk 2

7. Planet Earth II – Hans Zimmer, Jacob Shea, Jasha Klebe

En av två serier på listan jag ännu inte sett, men jag har hunnit lyssna på musiken och tycker den låter riktigt magnifik. Jag skulle kanske ha kunnat ta med fler serier från BBC Earth här, men just musiken till Planet Earth II tycks förtjäna sin medverkan extra väl.

Länk 1
Länk 2

6. Vikings – Trevor Morris

Den andra serien på listan som jag tyvärr inte sett. Soundtracket av Trevor Morris är dock mäktigt och får mig att vilja börja titta på serien.

Länk 1
Länk 2

5. I Mumindalen – Shumio Shiratori

Favoritserien från min barndom har ett ljuvligt soundtrack komponerat av Shumio Shiratori som underligt nog inte har något annat på meritlistan gällande film och TV. Han förtjänar många hyllningar för sitt jobb med Mumindalen.

Länk 1
Länk 2

4. Game of Thrones

För andra gången hamnar Ramin Djwadi på listan. Hans bästa skapelse hittills är soundtracket till Game of Thrones. Mitt favoritstycke kan jag tveklöst utse ”Mhysa” till.

Länk 1
Länk 2

3. Band of Brothers – Michael Kamen

Den bästa krigsserien någonsin har ett storartat soundtrack av tvåfaldigt Oscarsnominerade Michael Kamen. Musiken bidrar effektivt till seriens skyhöga kvalitet.

Länk 1
Länk 2

2. Twin Peaks – Angelo Badalamenti

Namnet på en av de mest stämningsfulla TV-serierna någonsin är Twin Peaks. Soundtracket av Angelo Badalamenti förstärker stämningen avsevärt. Jag minns att när jag först såg serien på DVD brukade jag ofta kolla igenom introt istället för att skippa det, bara för att få höra de sköna tonerna.

Länk 1
Länk 2

1. Berserk – Susumu Hirasawa

En av huvudanledningarna till att denna adaption av den minst sagt mästerliga förlagan blev så lyckad är soundtracket av musikgeniet Susumu Hirasawa. På 00-talet gjorde han även musiken till hyllade animefilmen Paprika. Personligen blir jag som uppslukad av soundtracket till Berserk.

Länk 1
Länk 2

Kommentera

