10 Bästa Animerade filmerna

Det finns väldigt många filmer jag gillar i animationsgenren. Att endast hålla mig till tio sådana för denna lista är inte lätt. Listan kan säkert få en del ändringar i framtiden, kanske utökar jag den till en topp-15 när jag sett ytterligare några mästerverk.

Det är jämnt mellan USA och Japan på listan. En amerikansk film har förstaplatsen, men 6 av 10 på listan är japanska. Hayao Miyazaki är den ende regissören med fler än en merit här, han tar rentav upp fyra platser. Det säger en hel del om hur högt jag värderar honom. Förövrigt blir jag en aning repetitiv med tanke på att jag för inte så längesedan listat mina favoriter av Miyazaki.

10. Toy Story (1995)

Jag såg den på bio någon gång 1996 som barn. Onekligen en av animationsgenrens största milstolpar. Magiskt bra på många sätt.

9. Princess Mononoke – Mononoke-hime (1997)

Om filmen varit amerikansk hade vi säkert fått minst ett par uppföljare vid detta lag. Princess Mononoke är ett storslaget och bländande vackert fantasyäventyr på 134 minuter.

8. Det levande slottet – Hauru no ugoku shiro (2004)

Det levande slottet Oscarsnominerades men förlorade mycket oförtjänt till The Curse of the Were-Rabbit. Ren förtrollande filmnjutning som inte bör missas.

7. Kiki’s expressbud – Majo no takkayubin (1989)

Underskattat litet mästerverk med otroligt mycket charm. Rekommenderas speciellt till alla som vill se en film att bli glad av.

6. Inside Out (2015)

Inside Out handlar om känslor och lyckas vara en emotionell bergochdalbana som lämnar starka avtryck. Rolig och fullkomligt briljant, kan tilläggas.

5. A Silent Voice – Koe no Katachi (2016)

En av de största filmöverraskningarna på senare år för min del. Fenomenal i sitt sätt att berätta ur karaktärernas perspektiv. Se den gärna någon gång!

4. Eldflugornas grav – Hotaru no haka (1988)

Jag har sett den en gång och vet inte när jag vågar göra det igen. Tidernas sorgligaste film kort sagt. Det finns ingen som bättre skildrar krigs påverkan på civilbefolkning.

3. Finding Nemo (2003)

Ett av flera mästerverk från mitt favorit-filmår. Jag undrar hur länge den kommer att stå som Pixars bästa enligt mig. Förhoppningsvis kan den bli riktigt hotad någon dag.

2. Spirited Away – Sen to Chihiro no kamikakushi (2001)

Finns likt ovanstående film med på min lista över världens snyggaste. Tänk att Miyazaki skulle överträffa sin storsuccé Princess Mononoke redan med sitt nästföljande verk.

1. The Lion King (1994)

The Lion King var den första bioupplevelsen för mig och är fortfarande en av mina favoritfilmer. Innehåller flera oförglömliga sånger och gåshudsframkallande scener. Borde ses av alla barn.

5 hetaste bubblarna:
När Marnie var där – Omoide no Mânî (2014)
Beauty and the Beast (1991)
Shrek (2001)
Monsters, Inc. (2001)
Team America: World Police (2004)

Kommentera

