District 9

Titel: District 9
År:
2009
Längd:
112 min
Genre:
Action | Drama | Sci-Fi | Thriller
Regissör:
Neill Blomkamp
Skådespelare:
Sharlto Copley, Nathalie Boltt, Sylvaine Strike, Jason Cope, John Summer

Nu har det äntligen blivit en titt på District 9 som jag dessvärre lyckades missa på biograferna i somras. När min favoritregissör Peter Jackson är med och producerar så blir förstås förväntningarna enorma. Som regissör står Neill Blomkamp, och detta är hans första långfilm, ingen dålig debut må jag säga. Filmen är till stor del filmad med handkamera och innehåller många inslag i dokumentärstil.

För drygt 20 år sedan stannade en enorm farkost precis över Johannesburg. Den visade sig innehålla stora mängder insektsliknande och undernärda utomjordningar. Nu är de för många, de kan inte integreras i vårt samhälle och hålls därför inspärrade i flyktingläger. Bolaget MNU får i uppdrag att omplacera utomjordingarna. Wikus Van De Merwe (Sharlto Copley) jobbar för MNU och har som uppgift att besöka varje utomjordnings hushåll och begära deras underskrift för vräkning. I en av boningarna hittar Wikus en sorts behållare som efter lite pillande på sprutar svart vätska i ansiktet på honom. Senare börjar han få oroväckande symptom och han tas in på MNU’s labb för att experimenteras med.

Man har endast använt sig av okända skådisar här. Sharlto Copley gör också sin debut inom långfilm, och han sköter sig exemplariskt. Det smarta manuset undviker hollywoodklyschor nästan helt och hållet. Första halvleken är ganska stillsam och låter oss få en inblick i hur utomjordningarna bor och hur allt fungerar, senare får vi se mer action, och det är hur underhållande som helst.

District 9 har en relativt låg budget om man ska se till filmens genre. Det är imponerande att man ändå lyckats skrapa fram sylvassa specialeffekter som endast toppas av James Camerons senaste spektakel. Jag skulle säga att de båda filmerna är ungefär lika bra. District 9 har helt klart ett mer intelligent manus, men jag skulle säga att den totala underhållningsnivån på Avatar är snäppet högre. Slutligen kan jag bara säga att Blomkamp och Jackson har gjort ett galet bra jobb på denna extraordinära film.

betyg9

2 reaktioner på ”District 9

  1. Håller med. Gillar denna skarpt,att det är Sydafrika som gjort den med en blick över axeln till apartheid gör den inte sämre. Svart humor innehåller den en stor dos av och det är alltid ett plus. Jag ser fram emot nästa film av detta par.

Lämna en kommentar