Man of Steel

man0

Titel: Man of Steel
År: 2013
Längd: 143 min
Genre: Action | Äventyr | Fantasy | Sci-Fi
Regissör: Zack Snyder
Skådespelare: Henry Cavill, Amy Adams, Michael Shannon, Diane Lane, Russel Crowe, Kevin Costner

Även mannen av stål har fått sig en rakning nu. Efter succén med The Avengers är det dags att låta hjältarna från ett annat universum träda fram tillsammans. Man of Steel utgör första etappen för vad som tillslut ska bli ”Justice League”, där bland andra Batman ingår.

man1

Kal-El (Henry Cavill) föds på en avlägsen krigsdrabbad planet. Hans föräldrar skickar honom till Jorden för att skydda honom. Där tas han om hand av ett par föräldrar som försöker att ge honom en normal uppväxt, och de döper honom till Clark Kent. Tids nog står det klart att han besitter unika krafter och förmågor som gör honom ytterst annorlunda, en måltavla för mobbare. När han väl är vuxen får han veta mer om sitt förflutna, särskilt när den hänsynslöse General Zod (Michael Shannon) anländer till Jorden för att ödelägga den.

man2

Zack Snyder var ett bra val för regijobbet, han som tidigare gjort den mörka och dystopiska superhjältefilmen Watchmen. Superman behöver lite mörker omkring sig och i sig för att inte bli för mycket av en pajas i pyjamas. Han har aldrig varit en av mina favorithjältar, men jag anser helt klart att Snyder och kompani gjorde en mycket kompetent tolkning av honom.

man3

Första tredjedelen är den bästa, när vi får beskåda Supermans hemplanet, hans föräldrar, bakgrund och uppväxt. Sedan får vi mer av vad vi bjudits på så mycket annars på sistone; skurk mot hjälte, halvkrystad förödelse i storstad, en hel del klichéer. Jag får känslan av att jag sett filmen ett par gånger förut.

man4

Det är inte lätt att betygsätta Man of Steel. Den börjar väldigt bra men sjunker mer och mer, och den sista tredjedelen är småtråkig. En givmild sjua sätter jag.

betyg7

2 reaktioner på ”Man of Steel

  1. Vi är rätt mycket inne på samma spår här!
    Bäst i början, lite tröttsam mot slutet! Fast ändå med en helhet som lovar gott inför framtiden…tycker jag. :-)

Lämna en kommentar