South Park: Bigger, Longer & Uncut

Titel: South Park: Bigger, Longer & Uncut
År: 1999
Längd: 81 min
Genre: Animation | Komedi | Musikal
Regissör: Trey Parker
Skådespelare: Trey Parker, Matt Stone, Mary Kay Bergman, Isaac Hayes, George Clooney, Jennifer Howell, Eric Idle

1997 skapade Trey Parker och Matt Stone South Park, den vulgära TV-serien som de trodde skulle bli nedlagd ganska kvickt. De hade lyckligtvis fel, den har varit mycket populär sedan starten, en av de bästa serierna någonsin om man frågar mig. Långfilmen som kom 1999 stiger dock inte till någon jättehög nivå.

En ny barnförbjuden film från Kanada visas i South Park, gänget måste se den eftersom deras idoler Terrence & Phillip ligger bakom. Den är full av kiss- och bajshumor och fula ord. När filmen är slut har den fått sina konsekvenser för barnens språk, som nu består av fler svordomar än någonsin. Föräldrarna, speciellt Kyles mycket engagerade mamma, blir galna och försöker göra allt för att stoppa filmen, trots att det innebär att USA måste starta krig mot Kanada och att Terrance & Phillip måste avrättas. I det kaos som råder ser Satan tillsammans med sin nye kumpan och pojkvän Saddam Hussein sin chans, och de bestämmer sig för att bli jordens nya härskare.

Anledningarna till att jag inte diggar denna rulle så speciellt är kort och gott; musikalnumren, Terrence & Phillip och Saddam Hussein. Musikaler kan vara underhållande, men det är sällan jag finner dem så. Denna innehåller ett par klassiska sånger som ”Kyle’s Mom’s a Bitch” och ”Uncle Fucka”, utöver dem finner jag inget värt att minnas på den punkten.

Karaktärerna jag nämnde är förmodligen de mest irriterande i hela South Park, särskilt Saddam Hussein. Parker och Stone är nog medvetna om detta. Innan de bästa serieavsnitten skulle koras av fansen sa de att de blir förvånad om en Terrence & Phillip-episod gör sig bemärkt. Kul förresten att George Clooney och Eric Idle ställt upp i varsin cameo.

Filmen har givetvis sina ljusa stunder i form några klockrena dialoger och humor som man åtminstone måste dra på smilbanden till. Men jag föredrar marionettfilmen Team America från 2004 som är sylvass, det gäller alla dess sånger också. Bigger, Longer & Uncut är skönt tidsfördriv.

betyg6

 

Bästa avsnitten

6 reaktioner på ”South Park: Bigger, Longer & Uncut

  1. Haha, och jag som tycker att filmen är bättre än serien (och definitivt bättre än Team America). Serien South Park har sina poänger men som helhet tycker jag exempelvis Simpsons ofta är mer träffsäker (senaste säsongerna undantagna, attans vad de har saggat!)

    Musikalnumren är ju hur sköna som helst. Du har fel, helt enkelt ;)

    • The Simpsons är inte mer än okej i mina ögon. Homer och hans farsa är de enda karaktärerna som kan vara roliga, och jag hatar Lisa, skulle gärna se henne spetsad på en påle. Ligger lite mycket moralpredikan i serien också, den blir aldrig riktigt vågad vad jag har sett.

  2. Nej, särskilt vågad är Simpsons absolut inte men då tycker jag å andra sidan att de betydligt bättre lyckas lägga en twist på sina moralpredikningar, vilket South Park sällan gör.

    Men bägge Seth MacFarlanes serier är bättre än både South Park och Simpsons.

Lämna en kommentar