Pocahontas

poca0

Titel: Pocahontas
År: 1995
Längd: 84 min
Genre: Animation | Äventyr | Romantik | Musikal | Äventyr | Drama
Regissörer: Mike Gabriel, Eric Goldberg
Skådespelare: Irene Bedard, Judy Kuhn, Mel Gibson, David Ogdien Stiers, Christian Bale, Billy Connolly

Nästa exakt ett år efter Disneys mästerverk The Lion King haft premiär var det dags för Pocahontas att inta vita duken. Den var först bland Disneyfilmer med att vara inspirerad av sanna händelser, och även först att innehålla ett blandetniskt kärlekspar. Jag minns att jag gillade den som barn, även om den inte var en av mina favoriter.

poca1

Storyn är rätt simpel, och vi känner kanske alla till den vid det här laget. Många av oss har sett den i andra filmer till stor del, inte minst tänker jag på James Camerons fantasyäventyr Avatar. Men Pocahontas är trots allt ganska unik bland Disneyfilmer då den var först med mycket. Den lever i hög grad på sin musik, stämning och fint animerade miljöer.

poca2

Den Oscarsvinnande musiken samt en av de allra bästa Disneylåtarna någonsin, om inte den bästa; Colors of the Wind, kanske får räknas som filmens guldklimp. Mel Gibson lånar ut sin röst till en animerad film för första gången och han får även prova på att sjunga, men han är ingen sångfågel. Småroligt orealistiskt blir det förresten när Pocahontas plockar upp en björnunge mitt framför ungens mamma. Har hon inte sett The Revenant? Skämt åsido, sådant är lättförsvarligt i en barnfilm som även innehåller talande träd.

poca

Somliga kritiker har sågat filmen på grund av dess ”historiska inkorrekthet”. Löjligt tycker jag, skulle en animerad barnfilm med talande träd tjäna på att vara historiskt korrekt? Även i filmer för vuxna brukar jag inte ha något emot sådant, huvudsaken är att filmen är bra och underhållande/intressant. När det gäller barnfilmer kunde jag nog inte bry mig det minsta.

poca3

Pocahontas är en välgjord film med gott budskap. Jag är förövrigt inte förtjust i slutet som jag anser borde ha varit något lyckligare och mer logiskt. Uppföljaren gillade jag inte som barn och den ska tydligen vara förskräcklig så man gör kanske bäst i att undvika den? Slutbetyget till Pocahontas blir en stabil sjua.

betyg7

Relaterat: 10 Bästa Disneylåtarna

Kommentera

