The Big Lebowski

Titel: The Big Lebowski
År: 1998
Längd: 117 min
Genre: Komedi
Regissörer: Joel Coen, Ethan Coen
Skådespelare: Jeff Bridges, John Goodman, Julianne Moore, Steve Buscemi, Phillip Seymour Hoffman, John Turturro

Coenbröderna brukar skifta mellan att producera guldkorn och mediokra verk, de är rätt poppis hos Oscarsakademin, men kultförklarade The Big Lebowski blev helt utan nomineringar. Lite mysko kanske, för filmen är deras allra bästa om man frågar mig.

Jeffrey ”The Dude” Lebowski (Jeff Bridges) är en lodis som gillar att röka gräs, dricka alkohol och bowla med sina vänner; Walter (John Goodman) och Donny (Steve Buscemi). The Dudes vardag omskakas när utpressare bryter sig in i hans hus och kräver att få de pengar som Lebowskis fru ska ha lånat. Saken är dock den att The Dude inte har någon fru, det finns en annan Jeffrey Lebowski i staden som man förväxlat honom med, och han dras därefter in i en härva av kidnappning och bedrägerier.

Detta är främst en verbal komedi som är hyfsat lugn i sitt tempo, den lever på dialogerna, karaktärerna och de små tokerierna. Manuset är välskrivet och finessrikt med en humor som överglänser den vrickade berättelsen. Med sin superba regi lyfter Coenbröderna filmen högre än vad den hade nått med någon annan vid spakarna.

The Dude och Walter Sobchak är två hiskeligt sköna karaktärer som man blir glad bara av att tänka på. Framförallt den senare fastnar jag för, hans hetsiga beteende och härliga yttranden glömmer man inte i första taget. Både Bridges och Goodman gör två av sina bästa insatser i deras karriärer.

I slutändan är The Big Lebowski en ganska liten film med en genial förpackning. Vill man skratta så bör man se den, en komedi som på flera sätt håller världsklass.

betyg8

13 reaktioner på ”The Big Lebowski

  1. Absolut världsklass! Fast jag vete tusan om jag blir glad när jag tänker på Walter, det är helt andra känslor som infinner sig. Och så tycker jag inte att det är så konstigt att den här blev utan Oscarsnomineringar, den känns inte som en Oscarsfilm, så bra den nu är…

  2. Var nu väldigt längesedan som jag såg denna. Har för det mesta positiva vibbar från den men eftersom det inte var igår så börjar jag undra om den verkligen var så bra och om det egentligen ska ha toppbetyg hos mig. Tror nog att du knuffat mig över kanten till att dra igång den igen.

  3. Ett mästerverk! En av de filmer jag sett mer än 5 ggr. Ska snart se den igen, jag tröttnar aldrig på den, utan för varje gång blir den lite bättre,för varje gång hittar man nåt i periferin som man missade sist…jag gillar alla Coen-filmerna men den här är i en klass för sig. På min alla-tiders-bästa-filmer finns denna med bland Ringen-trilogin och Aliens…inte illa för en komedi!

  4. Nej detta borde varit max en sexa. Tycker aldrig den blir speciellt intressant eller rolig. Känns mest seg och när han blivit drogad så är det ju bara för mycket alltså. En film på två timmar och så har de fyllt ut den med sån skit, det håller inte även om den hade några ljuspunkter. Har haft dåliga vibbar för denna sen den kom ut och jag ångrar faktiskt att jag såg den nu 14 år senare. Men en kamrat som gillar film rekommenderade den också, så jag förstår inte vad jag missar som ni andra gillar. Pulp Fiction är en annan sådan film…

Lämna en kommentar