Vertigo

vertig

Titel: Vertigo
År: 1958
Längd: 129 min
Genre: Thriller | Romantik
Regissör: Alfred Hitchcock
Skådespelare: James Stewart, Kim Novak, Barbara Bel Geddes, Tom Helmore

Hitchcocks Vertigo fick ljumma mottaganden av kritiker när den först rullade på biograferna men anses numera vara en av de bästa filmerna någonsin. Den gör sig fin på Blu-ray kan jag lova.

vertigo1

En tid efter att kriminaldetektiven Scottie Ferguson (James Stewart) slutat hos polisen blir han ombedd av en gammal vän att hålla ett öga på dennes hustru Madeleine (Kim Novak). Hennes make tror att hon kan vara besatt av någon sorts övernaturlig gestalt som gör att hon far iväg till särskilda platser för att mest bara stirra. När hon försöker dränka sig drar Scottie upp henne och blir strax förälskad, men han har fortfarande gåtan med hennes beteende att lösa.

vertigo2

Visuellt utpekar jag Vertigo som Hitchcocks främsta verk, det fina fotot och den utmärkta scenografin har sina klara roller att spela. Kim Novak kan även räknas som ett plus i kanten där, hon gör dessutom en superb insats. James Stewart går inte att klandra heller men han var på gränsen till för gammal och jag undrar om inte någon yngre herre hade passat ännu bättre.

vertigo3

Berättelsen formas till en början som en övernaturlig thriller och håller sig där länge. Den utvecklas senare till något annat och då saktar även tempot ner ganska mycket. Utvecklingen och tempoändringen ger små minuspoäng i min bok, förväntningarna låg på ett stort klimax som dessvärre förblir en smula frånvarande.

vertigo4

De smärre minuspoängen till trots är Vertigo ett mästerverk som tål att ses ett flertal gånger. Bara Psycho och Rebecca rankar jag högre bland Hitchcocks alster.

betyg9

8 reaktioner på ”Vertigo

  1. Var ett tag sedan jag såg filmen. Visst är den snygg men jag fann nog filmen vara lite småtrist men det kan jag nog tycka Hitchcock vara av och till.
    Mina favoriter av regissören är nog Rear window samt Frenzy (av de jag sett)

  2. Visst är den snygg, men första halvan segar lite kan jag tycka. Eller också är det bara för att man vet precis vad som kommer att hända, spänningen saknas totalt.

  3. Hej! Har precis hittat hit :)

    Vertigo är en av mina absoluta favoritfilmer. Snygg, spännande, och mångbottnad. Älskar Slavoj Zizeks analys av filmen :P

    Skriver en hel del om film själv på min blogg, men en får klicka sig in på kategorierna för film om en vill slippa det andra dravlet ;)

Lämna en kommentar