Bad Santa 2

Titel: Bad Santa 2
År: 2016
Längd: 92 min
Genre: Drama | Komedi
Regissör: Mark Waters
Skådespelare: Billy Bob Thornton, Kathy Bates, Tony Cox, Christina Hendricks, Brett Kelly, Octavia Spencer

Mitt favorit-filmår 2003 inrymmer en julfilm titulerad Bad Santa. Den överraskade mig positivt då jag först såg den någon gång i yngre tonåren och jag har sett den ett flertal gånger sedan dess. En uppföljare har jag dock aldrig önskat efter. Vem har gjort det egentligen? En sådan hade premiär 2016 med Billy Bob Thornton och ett flertal andra skådespelare som repriserar sina roller.

Willie Soke (Thornton) har separerat från sin flickvän. Numera är hans liv i kras igen och består av diverse självmordsförsök. Småväxte Marcus (Tony Cox) har släppts från fängelset och vill försonas med Willie för att tillsammans kunna begå en stor pengastöt. Willie accepterar erbjudandet och låter även väldigt motvilligt sin skurkaktiga mor (Kathy Bates) bli kumpan. Samtidigt måste han se till att den efterhängsne Thurman Merman (Brett Kelly) inte ställer till med för mycket kaos.

Bad Santa 2 känns tveklöst som en krystad och onödig uppföljare. De flesta håller säkert med mig då den både sågats och floppat på biograferna. Den har däremot sina ljusa stunder. Ur ett rent komediperspektiv är filmen skapligt bra och fick mig att skratta till några gånger. Speciellt en viss scen med Thornton, Brett Kelly och Octavia Spencer förtjänar ett omnämnande.

Den finess och själ som gjorde föregående film så bra finns tyvärr inte att återfinna. De har bytts ut mot explicita vulgariteter, men dessa utgör ingen kompensation. Är Bad Santa 2 sevärd då? Nja, kanske för den som bara vill ha grov humor. Letar man efter en minnesvärd julfilm bör man se åt annat håll.

Tips på julfilmer

Lämna en kommentar