Johnny English Reborn

Titel: Johnny English Reborn
År: 2011
Längd: 101 min
Genre: Komedi | Thriller
Regissör: Oliver Parker
Skådespelare: Rowan Atkinson, Gillian Anderson, Dominic West, Daniel Kaluuya, Rosamund Pike

Parodifilmen Johnny English från 2003 är som bäst medioker och ligger en nivå lägre än så i sin helhet. Någon uppföljare kan det inte ha varit många som eftertraktat, till min fruktan dök en sådan upp förra året ändå. Nu när jag avklarat den kan jag med viss lättnad säga att den inte alls var så dålig som befarat.

MI7-Agenten Johnny English (Rowan Atkinson) har straffats för sina tidigare upptåg genom att leva fattigt i Tibet och lära sig stridskonst. Hans forna kumpaner känner dock att de behöver hans hjälp igen, man har nämligen fått nys om att ett attentat planeras mot Kinas premiärminister. English får använda avancerad teknologi och lösa ett pussel av komplotter och intrigspel för att snärja sina fiender. Med tendensen att ställa till problem för sig blir det dock ett väldigt svårt uppdrag att genomföra.

Atkinson var makalöst rolig en gång i tiden, den tiden är förbi även om han fortfarande besitter en förmåga att locka till skratt. Han är filmens stora motor och gör det mesta lite extra skojigt. Att agerandet bitvis har brister kan man nog beskylla regissören för. Johnny English Reborn är bättre än sin föregångare främst tack vare att huvudkaraktären har försetts med större intelligens och misslyckas inte totalt med allting.

Mina förväntningar överträffades, vilket alltid är positivt. Men visst har vi återigen att göra med ett bekant standardmanus samt en mycket förutsägbar storyutveckling. Johnny English Reborn lär duga åt de flesta som vill se något lättsmält, korthugget och roligt. Jag skrattade faktiskt högt några gånger. Helt okej komedi kort sagt som får en stark femma i betyg.

betyg5

3 reaktioner på ”Johnny English Reborn

Lämna en kommentar