Saving Private Ryan

Titel: Saving Private Ryan
År: 1998
Längd: 169 min
Genre: Action | Drama | Krig
Regissör: Steven Spielberg
Skådespelare: Tom Hanks, Tom Sizemore, Edward Burns, Barry Pepper, Adam Goldberg, Matt Damon, Vin Diesel

Steven Spielberg och Tom Hanks är två storfavoriter hos mig som ofta jobbar utomordentligt bra tillsammans, särskilt när det gäller att skildra krig. Först kom Saving Private Ryan som brukar ses som en av världens bästa krigsfilmer. Sedan var de inblandade i den vida hyllade miniserien Band of Brothers, samt dess uppföljare The Pacific som jag ska kolla in när den släpps på Blu-Ray om någon månad. Igår såg jag annars Saving Private Ryan i BD-format för första gången, och jag kan lugnt rekommendera utgåvan som hade maffigt ljud och knivskarp bildkvalité.

Under de allierades invasion av Normandie dör två amerikanska bröder, och en annan  bror till dem blir dödad i Nya Guinea i strid med japanerna. Efter att General George Marshall (Harve Presnell) får reda på att en fjärde och sista bror i familjen Ryan kan vara vid liv någonstans i Normandie ger han order om att denne hittas och förs hem till sin mor. Uppdraget att finna James Ryan (Matt Damon) går till Kapten John Miller (Tom Hanks) som ger sig ut tillsammans med en liten grupp soldater för att fullfölja det.

Om jag fick nämna en enda film som på bästa sätt hedrar andra världskrigets soldater så skulle jag nämna denna, en historia om hur vänskap och kurage kan få personer att ta sig igenom de mest otäcka och hopplösa situationerna. Men den drar sig inte heller för att visa bristen på medkänsla och humanism som lätt kan förekomma hos personer som krigat för mycket.

De båda ”Tommarna”, Hanks och Sizemore, är bäst bland de medverkande skådespelarna. Ursprungligen blev Mickael Madsen erbjuden rollen som Mike, men han tackade nej och rekommenderade vännen Sizemore istället. Tur var nog det, jag har svårt att se en passande Madsen i hans roll. Babyface Damon är en tråkig skådis som jag alltid haft lite svårt för och jag skulle nog hellre ha sett någon annan gestalta Ryan. Annars kan jag inte jämra mig mer över den till större delen utmärkt castade ensemblen.

Kameratekniken av Spielbergs vapendragare Janusz Kaminski är snillrik och smått revolutionerande. För att höja autenticiteten har man använt handburna och skakiga kameror när bataljer filmas, något som många andra filmmakare sedan tagit efter. Foto, effekter, scenografi, musik och annat är det mycket hög klass på. Den mångsidige kompositören John Williams var såklart i farten igen, och när hans musik till Saving Private Ryan ljudas får man nästan lust att göra honnör själv.

Är detta den ultimata krigsfilmen då? Nej, inte enligt mig. Det finns ett antal som jag värderar högre. Saving Private Ryan lyckas inte riktigt gripa tag i mig på samma sätt som exempelvis Braveheart gör. Kanonbra och fascinerande film ändå, man glömmer den inte lätt.

betyg9

15 reaktioner på ”Saving Private Ryan

  1. Jag har bara sett filmen en gång och då på bio, vad hände? Jag somnade och insåg att jag tyckte den var ganska trist. Vaknade till mot slutet när de ska försvara byn och då tog det sig lite ;)

  2. Jag kan inte göra annat än att hålla med. Superstark film även hos mig, trots att den inte når upp till högsta betyget.

    Bästa krigsfilm är utan tvekan Full Metal Jacket. Där har vi en upplevelse utan dess like.

  3. Mjnae, jag tyckte att den var lite väl klyschig. Det var ju så otroligt uppenbart hur det hela skulle komma att sluta. Sedan beror det ju på hur man ska definiera en WWII-film. Battle-film som jag tycker den här är, nazi-film, koncentrationsläger-film, det finns allt för många genrer att välja på. Men nog hade jag tex roligare när jag såg Inglorious Basterds… Och Stalag 13 var ju jättespännande när det begav sig :)

  4. Stark film har jag för mig. Kommer inte ihåg mycket alls, bara inledningsscenen. Däremot kommer jag ihåg en gång att vi tittade på en DVD-spelare för länge sen. Försäljare satte på just denna film för att demonstrera den. Inledningsscenen och mycket högt ljud. Vad deras ljudsystem hade att göra med DVD-spelaren förstod jag aldrig. Men kanske det är ett bra försäljningstrick?

  5. Tycker också att stridsscenen på stranden är fantastisk. Däremot har jag med tiden blivit jävligt trött på den infantila propaganda som Hollywood vräker ut så fort det ska handla om krig. Det är bara goda härliga amerikaner överallt. När får vi se en film om hur amerikaner och engelsmän glatt fortsatte bomba civila och brände hela städer till grunden även efter att tyskarna kapitulerat? Kvinnor och barn som inte hade ett dugg med kriget att göra stektes levande i städer som Hamburg, Dresden och Leipzig.
    Nej visst ja, det får man inte prata högt om.

  6. Nix,här är du ute och cyklar :) det är verkligen inte en 9:a. Det är åt helvete för mycket flaggviftande och skit som det brukar i USA:s krigsfilmer. Emil har rätt. Den bästa krigsfilm som jag sett är ”Das boot”. Se den och jämför sen.

    • Det är många som verkar tycka det ja, för mycket patriotism. Men som jag ser det så vill Spielberg inte säga att ”USA är bäst” med flaggorna där. Jag vet ärligt talat inte riktigt vad han vill säga, men jag gillar flaggtagningarna… det är svårt att beskriva, de är hänförande och väcker tankar på något mystiskt vis.

  7. Har du några minnen Voldo av några barnförbjudna filmer som du såg när du var ”alltför ung” ? Jag tror att denna skulle hamna med på listan för många.

Lämna en kommentar