The Best Offer

best0

Titel: The Best Offer (La migliore offerta)
År: 2013
Längd: 131 min
Genre: Drama | Romantik
Regissör: Giuseppe Tornatore
Skådespelare: Geoffrey Rush, Jim Sturgess, Sylvia Hoeks, Donald Sutherland, Philip Jackson

Giuseppe Tornatore är kanske Italiens bästa nu levande regissör, med verk som bland andra Cinema Paradiso på meritlistan. The Best Offer är ett av hans senaste och har tagits emot av blandade åsikter från kritiker. Med 7,8 i betyg för närvarande på IMDb tycks den fått större beröm av publiken.

best1

Den erfarne auktionisten Virgil Oldman (Geoffrey Rush) söker sällan andra människors sällskap. Han är inte en särskilt munter person, men allt detta förändras gradvis när han kommer i kontakt med en mystisk arvtagerska som samlar konst. Arvtagerskan heter Claire (Sylvia Hoeks) och är en ung kvinna som lider av svår agorafobi, vilket gör att hon tillbringar all sin tid inomhus. Virgil förälskar sig i henne, men inser så småningom att allt inte är som det verkar.

best2

The Best Offer är ett drama i Hitchcock-anda med romantik och mysterier. Till tonerna av musikmästaren Ennio Morricone blir filmen ytterst stämningsfull. Tyvärr blir den även på gränsen till för lång med en speltid som sträckor sig till runt 130 minuter.

best3

Geoffrey Rush gör en remarkabel rollprestation som är till filmens stora fördel. I allmänt känner jag mig ganska kluven angående vad jag tycker och har svårt att bestämma mig för vilket slutbetyg som bör ges. När eftertexterna går av stapeln kan jag konstatera att filmen är tankeväckande på positivt sätt, men någorlunda långsökt och orealistisk samtidigt. En sjua i betyg får duga.

betyg7

2 reaktioner på ”The Best Offer

Lämna en kommentar