John Wick

john0

Titel: John Wick
År: 2014
Längd: 101 min
Genre: Thriller | Action
Regissör: Chad Stahelski
Skådespelare: Keanu Reeves, Michael Nyqvist, Alfie Allen, Willem Dafoe, Ian McShane, Adrianne Palicki

Chad Stahelski agerade stuntman åt Keanu Reeves i The Matrix. Runt 15 år senare debuterar han som regissör med actionthrillern John Wick, vars huvudroll han tilldelat Reeves. Filmen har fått goda omdömen från kritiker med hög procentsiffra på Rottentomatoes.

john1

Intrigen är sådär nära lövtunn som den ofta kan vara i denna typ av film. Ex-lönnmördaren John Wick (Reeves) får sin bil bestulen av sonen (Alfie Allen) till en välbärgad rysk gangsterboss (Michael Nyqvist). Sonen har även begått misstaget att spela på Wicks känslor ganska rejält. Med skoningslös hämnd i sikte börjar den ytterst dödlige Wick att ta kål på gangsterbossens många lakejer för att komma åt hans son.

john2

Min första tanke om filmen berör att den är som en Liam Neeson-film, fast utan Neeson och med Reeves i hans ställe. Taken, Run All Night, A Walk Among Tombstones, Non-Stop påminner den om bland andra. Jag gillar Neeson, men det känns trevligt med en annan skådis i huvudrollen för omväxlings skull. Reeves är bra och fungerar som bäst som skådespelare just i denna typ av roll. Han har kommit en lång väg sedan den genomusla insatsen han gjorde i en viss vampyrfilm från 1992. Mikael Nyqvist står också för en klart godkänt prestation som rysk maffiaboss, men hans accent låter tyvärr långt mer svensk än rysk.

john3

Man får vad man säkert förväntar sig av John Wick; en relativt välgjord film med ett stor utbud av underhållande action. Den kommer inte få något särskilt högt betyg av mig dock, jag har nämligen sett denna typ av film många gånger förut. Den följer en standardmall och sticker inte ut på något sätt. Men underhållningen finns där som sagt, och jag kommer sannolikt att spana in den kommande uppföljaren också.

betyg6

Lämna en kommentar