Batman V Superman: Dawn of Justice

bat0

Titel: Batman V Superman: Dawn of Justice
År: 2016
Längd: 182 min (Ultimate Edition)
Genre: Action | Sci-Fi | Äventyr
Regissör: Zack Snyder
Skådespelare: Ben Affleck, Henry Cavill, Amy Adams, Jesse Eisenberg, Diane Lane, Laurence Fishburne, Jeremy Irons, Gal Gadot

Warner Bros och DC Comics vill matcha The Avengers med filmer om ett annat superhjälte-team. Början på deras försök är Dawn of Justice, som kommer att följas upp med Justice League och andra filmer om de medverkande superhjältarna. Jag hade inga höga förväntningar på denna film, men lite intresserad har jag såklart alltid varit. Två ikoniska superhjältar syns nämligen tillsammans i live-action för första gången.

bat1

Handlingen äger rum runt 18 månader efter slutet på Man of Steel. Vissa människor hatar Superman, andra älskar honom. Det galna geniet tillika miljardären Lex Luthor (Jesse Eisenberg) tillhör förstnämnd skara, och han söker förgöra Superman med alla medel han kan komma över. Luthor planerar att utnyttja en viss maskerad hämnare för att uppnå sina mål. Batman (Ben Affleck) har fått upp ett förakt för Superman och vill se honom försvinna.

bat2

Många inklusive jag själv var nog oroliga över att Ben Affleck tilldelades rollen som Batman. Han som är både världskänd sedan länge och kan vara en stel tråkmåns framför kameran. Såhär i efterhand kan jag säga att han fungerar. Han är då inte den bästa Batman, men inte heller sämsta. Värre jobb med rollsättningen gjordes när man lät Jesse Eisenberg bli Lex Luthor. ”Varför inte låta Jonah Hill spela Joker också?”, har min tanke varit. Inget ont om Eisenberg, han är en bra skådis, men passar definitivt bättre i rollen som Mark Zuckerberg än som en av Supermans ärkefiende.

bat3

Desto bättre var valet av Gal Gadot som Wonder Woman. Hon har ingen stor roll i Dawn of Justice, däremot finns klar potentiell i henne. Karaktären har en kommande film på gång, förhoppningsvis blir den bra även om risken för flopp alltid finns där. Till sist när jag talar om medverkande skådespelare måste jag nämna mitt glädjerus jag fick när en YouTube-profil som jag följt i flera år plötsligt dök upp i en cameo. Jag hade ingen aning om att han hade en sådan nämligen. Han brukar kallas ”Superman from Compton”; C.T. Fletcher.

bat4

C.T. syns endast i Ultimate Edition, och det är alltså den jag har sett. 31 minuter längre än bioversionen är den, så det kan eventuellt röra sig om en god kvalitetsskillnad här. Jag har hört många säga att Ultimate Edition ska vara bättre, så man kanske bör ge den en chans om man inte tyckte att bioversionen höll måttet. Den förlängda versionen är bra, trots diverse brister och logiska luckor.

bat5

En av de större svagheterna som tål att utpekas är transaktionen mellan fiendskap och vänskap hos de två huvudprotagonisterna. Den gick riktigt snabbt och är rent ut sagt löjlig. Jag har svårt att köpa den. Filmens styrkor ligger inte helt oväntat i actionscenerna och det visuella. Wonder Woman är en fröjd att skåda och vi får se en lite annorlunda men ändock lyckad gestaltning av Batman. Jag ska avrunda denna recension nu och säga att slutbetyget blir en stark sexa till denna förlängda version av Dawn of Justice .

betyg6

9 reaktioner på ”Batman V Superman: Dawn of Justice

  1. Hela den här storyn känns minst sagt underlig. Som att Batman och Superman skulle bli onda, var för sig … Men det är klart, precis som du skriver, så är det kanske effekterna man vill se den här filmen för. :-)

  2. Jag fattar inte varför alla gör så stor deal av att Wonder Woman är med i filmen. Hon gjorde ju redan sin filmdebut i The Lego Movie.

  3. Vad tycker du om det faktum att så många av alla uppföljare som har kommit i år har floppat så oerhört hårt ? Flop, efter flop efter flop har det varit. Det brukar ju för övrigt göras mycket film nu för tiden som tjänar stora summor pengar trots att folk inte ens gillar filmen som med Spider Man 3 t,ex, så det säger ju jävligt mycket om hur ointresserade folk är med filmerna just nu. Jag är delvis glad att det händer (framförallt med Independence Day 2) men samtidigt så undrar jag vad som kommer hända härnäst för de lär ju samtidigt knappast göra många originella filmer heller.

    • Jag hoppas att man lägger ner tid på att hitta på nya grejer då. En av anledningarna till att de gjorts många uppföljare är just att de drar in pengar.

      • Min lösning på problemet skulle vara att de satsar på många originella projekt fast med mycket mindre budget och spara 200 miljoners kostnaderna till de stora uppföljarna som t,ex Marvel och Star Wars, som vi vet kommer att dra in mycket pengar. Satsa på att göra många filmer inom geners som är mer avskalade som komedier, ryssare, romcoms, krigsfilmer, normala actionfilmer osv. Även om de filmerna knappast lär dra in lika mycket pengar som t,ex The Avengers så kommer det ju fortfarande att gå bra för filmbolagen om de rullarna blir framgångsrika eftersom de inte kostar lika mycket.

      • Låter som det kan vara en god idé. Problemet är väl att det oftast ändå resulterar i mer vinst med hög budget och succé än med låg budget och mindre succé.

  4. Ja tyvärr så är det väl så. Även om de t,ex skulle göra t,ex en thriller som skulle bli en stor kassasuccé här i västvärlden så skulle den knappast sälja i Kina. Publiksiffrorna i Kina ökar enormt just nu och de typerna av filmer som de vill se är rullar med mycket explosioner, action, special effekter osv. Cheferna i Hollywood är medvetna om detta och de kommer att göra vad som helst för att kunna tilltala den kinesiska publiken. Så bli inte förvånad om Marvel gör en superhjälterulle där samtliga huvudkaraktärer är kineser, haha.

Lämna en kommentar