Monty Python and the Holy Grail

mon0

Titel: Monty Python and the Holy Grail
År: 1975
Längd: 91 min
Genre: Komedi | Äventyr | Fantasy
Regissörer: Terry Gilliams, Terry Jones
Skådespelare: John Cleese, Michael Palin, Terry Jones, Graham Chapman, Eric Idle, Terry Gilliam

Första gången jag bekantade mig med Monty Python var på min gymnasieskola för några år sedan. Vår klassföreståndare var upptagen och skulle inte närvara under en viss lektion, hon kommenderade oss att se en tråkig film medan hon var borta. Jag minns inte exakt hur det gick till, men det slutade med att vi struntade i den filmen och kollade på Monty Python and the Holy Grail istället. En härligt anarkisk eftermiddag blev det.

mon1

Handlingen kan man enkelt sammanfatta genom att säga att den berör King Arthur (Graham Chapman) och hans sökande efter den berömda bägaren som tillhört Jesus. Han har ett gäng tappra riddare till sitt förfogande och tillsammans erfar dem den ena absurditeten efter den andra. Inte mycket är vettigt i deras galna värld.

mon2

TV-serien som gjorde Python-gänget känt tycker jag faktiskt inte särskilt mycket om. Den har några bra sketcher, men den överväldigande majoriteten skrattar jag inte åt. Annat är det dock med deras filmer, främst The Holy Grail och Life of Brian, två av tidernas bästa komedier. Stilen är på gränsen till unik och så bisarr att ytterst få människor skulle kunna ha fått idéerna som omger den.

mon3

Det finns inget som imponerar gällande scenografi, kostymer eller specialeffekter i denna äventyrsfantasy, en genre vars bättre verk annars brukar investera stort för att få de visuella delarna att se bra ut. Men här har man nöjt sig med b-kvalitet samtidigt som dialogen är mästerlig och fantastiskt kul.

mon4

Inget går att ta på minsta allvar i The Holy Grail, det bör det inte göras heller. Syftet med filmen är att locka till skratt och det lyckas den med hos de flesta. Man skulle enkelt kunna den för världens bästa av alla verkligt lättsmälta komedier.

betyg9

4 reaktioner på ”Monty Python and the Holy Grail

  1. Ojoj! :-)
    Bra betyg här! Det här är också min absoluta favvis med gänget. Finns ju hur mycket som helst att citera från den här galna produkten! Kan se den hur många gånger som helst och kvida av skratt varje gång!

  2. Det är roligt att jag är bland de mycket få som inte gillar den här filmen, måste vara för att monty pythons humor inte matchar min. Uppenbarligen är det jag som har den dåliga smaken i det här fallet :) haha

Lämna en kommentar