Cloud Atlas

cloud1

Titel: Cloud Atlas
År: 2012
Längd: 172 min
Genre: Drama | Sci-Fi
Regissörer: Tom Tykwer, Andy Wachowski, Lana Wachowski
Skådespelare: Tom Hanks, Halle Barry, Jim Broadbent, Hugo Weaving, Jim Sturgess, Doona Bae, Ben Whishaw, Susan Sarandon, Hugh Grant

Med sin budget på 100 miljoner dollar är Cloud Atlas en av de dyraste indiefilmerna någonsin. Två separata filmteam regisserade den och man lyckades få många stjärnor att medverka. Oscarsvinnarna Hanks, Barry, Broadbent och Sarandon spelar alla minst två roller vardera.

cloud2

I olika tidsåldrar får vi följa flera karaktärer vars berättelser hänger ihop med varandra. Själavandring, framtid, forntid, hjältar, skurkar, allt och alla är sammanslutna på sätt som kommer att förändra världen. Från att en svart slav blir vän med en vit advokat under en skeppsresa på 1800-talet, till ett postapokalyptiskt Korea där människor lever i hyddor och slåss mot kannibaler.

cloud3

Innan jag såg Cloud Atlas kände jag en viss oro över att den skulle vara rörig och ointressant, men så var den inte alls. Vissa historier var mer tilldragande än andra, men överlag var de bra allihop. Jim Broadbent har huvudrollen i min favorit bland dessa, där han spelar en man som blir tvångsomhändertagen på ett äldreboende som hans hämndlystna bror äger. Hugo Weaving spelar sköterska i samma historia, det är inte lätt att känna igen honom under sminket.

cloud4

Hur Oscarsakademin kunde ignorera filmen helt kan går ju alltid fundera över, då speciellt sminkningen och annat visuellt håller toppklass. Men den är minsann stark på många plan, och inte enbart på det visuella. En hisnande åktur genom tid och rum rör det sig om.

cloud5

Cloud Atlas blev en positiv överraskning för mig, jag borde ha sett den tidigare. Den är fantasirik, smart och gripande. Slutbetyget måste därför bli så högt som en åtta.

betyg8

2 reaktioner på ”Cloud Atlas

  1. Detta var ju en överraskande positiv recension, måste jag säga. Jag och mina vänner tyckte den var sådär när vi såg den. Ojämn, men vissa element är intressanta. Dock ingen film jag uppskattar, men jag har hört några som tycker om den.

Lämna en kommentar