Star Wars: The Force Awakens

sw0

Titel: Star Wars: Episode VII – The Force Awakens
År: 2015
Längd: 135 min
Genre: Action | Äventyr | Fantasy | Sci-Fi
Regissör: J.J. Abrams
Skådespelare: Daisy Ridley, John Boyega, Harrison Ford, Carrie Fisher, Oscar Isaac, Andy Serkis, Adam Driver

Storflopp eller storsuccé har frågan varit, det skulle antagligen bli det ena eller andra. The Phantom Menace var en plåga som förde med sig en av filmhistoriens mest irriterande karaktärer, så vi vet hur det kan gå. The Force Awakens har dock hyllats kraftigt av både kritiker och publik.

sw1

Runt 30 år efter att de senaste hoten mot galaxen besegrats stiger ett nytt hot upp i form av The First Order. Motståndsrörelsen måste återigen ta upp kampen för frihet när The First Order söker att förinta allt och alla i deras väg. Den unga kvinnan Rey (Daisy Ridley) hittar en droid som bär på någonting ytterst betydelsefullt för motståndsrörelsen. Hon får hjälp av ex-stormtroopern Finn (John Boyega) och snart även av den berömde Han Solo (Harrison Ford).

sw2

The Force Awakens har som många av oss hoppats på återupplivat sagan med rätt ingredienser; träffsäker humor, cool action och skön stämning. Nya ansikten ges utrymme jämte några gamla bekanta. En karismatisk tjej intar huvudrollen och vi får återse hjältarna från originaltrilogin, främst Han Solo har en stor roll. Jag hade hoppats på att få se mer av Mark Hamill som Luke, men det blir antagligen till uppföljaren.

sw3

Trots filmens höga kvalitet finns utrymme för kritik, kanske framförallt mot storyn. Det känns en aning för upprepad. En av filmens karaktärer säger något i stil med ”first it was The Sith, then The Empire, now The First Order”. Stora familjekonflikter har också uppdagats, samma visa tredje gången gillt kan man tycka. Men mycket är ändå såpass underhållande och fräscht att det lätt förlåts.

sw4

The Force Awakens klår nätt och jämnt Revenge of the Sith, och står sig alltså som seriens hittills fjärde bästa film på min lista, efter originaltrilogin. Slutscenen gav mig genast ett sug på mer, så jag kommer att längta starkt efter fortsättningen. J.J. Abrams och kompani har gjort ett fantastiskt jobb.

betyg8

12 reaktioner på ”Star Wars: The Force Awakens

  1. Håller med om det mesta du skriver. Det är ju en upprepning av tidigare filmer, så är det bara. Det som jag lite kände var nytt var förhållandet mellan Rey och Kylo Ren. De är på ett sätt jämlikar. Tidigare har det varit mer av lärling/mästare med Luke/Obi-Wan eller Obi-Wan/Anakin. Jag hoppas vi får se mer av Rey/Ren i kommande filmer. Och Luke förstås.

    God Jul!

    Min recension:

    https://jojjenito.wordpress.com/2015/12/23/star-wars-episode-vii-the-force-awakens-2015/

  2. SPOILERS

    Personligen så älskade jag alla vändningar i handlingen. Att Kylo skulle vara Hans son tänkte jag inte på ett dugg innan då jag var övertygad om att Rey skulle vara hans dotter istället, eftersom Ridley sade i en intervjua att hennes karaktär var väldig ”solotary”. När det kommer till Hans död så visste jag att Ford ville att Han skulle dö i ROTJ, men ändå så var det oerhört svårt att greppa att det kunde ske. Även om inte det hade varit fallet så är ju Ford 73 år nu och det finns ju stor chans att han kanske inte hade hunnit leva till trilogins slut. Just hans död hade väldigt enkelt kunnat känts felplacerad och för stor skift i ton i en film med så pass stor berättarglädje och mängd humor, men det gjorde det inte det minsta.
    Att Rey visade sig ara en Jedi älskade jag, vilket man verkligen måste ge marknadsföringen beröm för då jag var säker på att Finn skulle vara Jedi. Det är på tiden att vi får se lite kvinnliga Jedis i den här serien

  3. SPOILERS
    Så vad vill du se i Episode 8 ? vill du se Lando igen fast mer hämndlysten t.ex ?

    Själv vill jag se mer av Kylo Ren och Snokes mentor och lärling relation som sith lordar, mer Captain Phasma och se att Luke först inte litar på Rey med tanke på vad som hände senast han träna en Jedi, men han lär sig sakta men säkert att lite på henne när han tränar henne. Det skulle kunna vara en ide som är annorlunda och som gör att det inte blir alltför likt Empire strikes back.

  4. Jag vet att jag garanterat kommer att få mycket hat mail för det jag har att säga. Även om jag tyckte att denna film var väldigt underhållande att titta på så måste jag vara ärlig med att jag inte tycker att denna rulle hade behövt finnas om prequel filmerna hade varit fantastiska, vilket de ju tyvärr inte var. Den tillför ju trots allt inte så mycket nytt storymäsigt även om det berättas med mycket känsla och finess av Abrams och hans team.

    Spoilers
    Varför kunde Kylo Ren inte bara ha använt strypkraft på Finn under finalen och dödat honom på en gång ? Finn är ju ingen Jedi så han hade ju inte haft en chans mot någon så stark som Ren.

  5. Denna film är ett utmärkt exempel på hur det verkar som att Hollywood bara förlitar sig mer och mer på brittiska och icke amerikanska skådespelare nuförtiden i sina blockbusters. Snart kommer det nog knappt att finnas något utrymme kvar för unga amerikanska skådespelare i storfilmerna.

Lämna en kommentar