The Frighteners



Titel:
The Frighteners
År: 1996
Längd: 110 min
Genre: Komedi | Fantasy | Skräck
Regissör: Peter Jackson
Skådespelare: Michael J. Fox, Trini Alvarado, Jake Busey, Jeffrey Combs, Dee Wallace

Peter Jackson var mest känd för sina splatterkreationer med låg budget innan han gav sig i kast med en bredpublikorienterad rulle i form The Frighteners.  Inte tippade många av oss på att hans nästa projekt skulle gå till historien och förses med hela 17 Oscarstatyetter, hela trilogin inräknad alltså.

Sedan frugan dog har Frank Bannister (Michael J. Fox) kunnat se och tala med döda. Han försörjer sig som spökjägare och medium, till hjälp har han ett par spökkompisar som ställer till det hos folk för att mana på dem att ringa Frank. Plötsligt en dag börjar folk i staden dö hastigt utan förklaring. Frank ser mystiska nummer i offrens pannor, vilket leder tankarna till morden som begicks på ett sjukhus i närheten för några årtionden sedan. Den ökände mördaren Johnny Bartlett (Jake Busey) tycks ha rymt från helvetet och är igång igen. Frank måste stoppa honom innan fler oskyldiga liv skördas.

Det största problemet med The Frighteners ser jag i genreblandningen, det skiftas från skräck till komedi utan att någon stadig balans finns däremellan. R. Lee Ermey kliver in i en roll som sergeant, precis som han gjorde i Kubricks Full Metal Jacket. Här är dock språket censurerat, komedin blir aldrig superkul och skräckscenerna inte vidare läskiga. Bäst är Jeffrey Combs som spelar befängd FBI-agent.


The Frighteners är inte mer än en medioker skräckkomedi, fånig men hyfsat trivsam ändå. Den bidrar inte till det faktum att Jackson är min favoritregissör, han har vassare ess i bagaget. Lägg hellre vantarna på Braindead om du vill se något han gjort i tidigare dagar. Sevärd kan jag dock kalla denna också.

betyg6

6 reaktioner på ”The Frighteners

  1. Nog tycker jag att The Frighteners kan vara värd en åtta i alla fall — jag tycker Jackson fixar den här balansen alldeles utmärkt även om filmen väl har stråk snarare av ”äventyr” än skräckfilm. Och visst ser man varifrån ringvåldnaderna kom…

    • Nja, en åtta är lite mycket i min bok. Vet inte om det var just här inspiration till ringvålnaderna kom, finns äldre målningar och grejer som visar ringvålnader till utseendet om jag inte tar fel. Fast likheter finns ju.

Lämna en kommentar