The Martian

themart0

Titel: The Martian
År: 2015
Längd: 144 min
Genre: Äventyr | Drama | Sci-Fi
Regissör: Ridley Scott
Skådespelare: Matt Damon, Jessica Chastain, Kristen Wiig, Jeff Daniels, Sean Bean, Chiwetel Eijofor

Två floppar i rad stod Ridley Scott för innan han släppte The Martian som tjusat båda publik och kritiker. Personligen måste jag gå emot hyllningsströmmen då jag inte fann mycket med filmen som fångade mitt intresse.

mart1,5

Astronauten Mark Watney (Matt Damon) befaras död av sina besättningskamrater som lämnar honom på Mars medan de åker tillbaka till jorden. Men de visar sig ha begått ett grovt misstag eftersom Watney lever. Nu måste han försöka klara sig ensam på Mars i väntan på att någon ska upptäcka honom, och sedan förhoppningsvis skicka en räddningsfarkost. Distansen mellan Jorden och Mars är lång, likaså blir förstås hans väntan på räddning. Watney kämpar mot klockan och mot planetens avvisande klimat.

mart1

Matt Damon duschar, äter, pratar lite för sig själv och planterar mat. På jorden diskuterar Nasa sinsemellan om hur de ska få hem honom. Så kan intrigen sammanfattas, den är långtråkig och blir inte någorlunda spännande förrän mot slutet. Jag önskade nästan efter att något sorts rymdmonster skulle dyka upp och få fart på filmen, Prometheus-style.

mart2

Senaste gången jag gav en femma till en film som blivit såpass berömd minns jag inte. Tyvärr lyckas jag inte se filmens påstådda storhet, fast den är naturligtvis snygg rent estetiskt och har några rafflande slutscener. Matt Damon och Jessica Chastain medverkade båda i den kraftigt mycket bättre rymdfilmen Interstellar, den skulle jag minst sagt rekommendera framför The Martian. Årets största besvikelse.

betyg5

Lämna en kommentar