Maleficent

male0

Titel: Maleficent
År: 2014
Längd: 97 min
Genre: Action | Äventyr | Fantasy
Regissör: Robert Stromberg
Skådespelare: Angelina Jolie, Elle Fanning, Sharlto Copley, Imelda Staunton, Sam Riley

Efter några års paus från skådespeleriet gjorde Angelina Jolie comeback i Maleficent som är en omarbetning av den klassiska sagan om Törnrosa. En trogen adaption hade säkert varit tristare, här har man istället gett huvudrollen till den klassiska skurken.

male1

Två riken frodas intill varandra i denna saga. Det ena riket har inneboende feer andra magiska varelser, den mäktigaste fen där är Maleficent (Angelina Jolie). När hon var ung träffade hon Stefan (Sharlto Copley) som kom från människornas boningar, de förälskar sig kvickt i varandra. När de växt upp blir Maleficent förrådd och hjärtekrossad av Stefan. Hat och hämndbegär växer inom henne. Stefan har träffat en annan kvinna och fått en dotter. Maleficent hämnas genom att lägga en förbannelse över dottern som endast kan brytas av sann kärlek. Förbannelsen kommer att få oanade konsekvenser.

male3

Helst ska man kanske inte veta mycket om handlingen innan man ser denna film, det räcker med att man känner till handlingen någorlunda kring den klassiska sagan. Att filmen inte kopierar originalet finner jag positivt. Maleficent erbjuder en ny version där boven och hjälten kan vara densamma. Manuset är lite tunt och de logiska luckorna finns en hög av, men delar av innehållet väger upp det.

male2

Jolie och hennes karaktär stjäl showen nästan helt då övriga medverkande bleknar i deras skugga. De visuella effekterna bleknar också ibland, med tanke på hur undermåliga och plastiga de kan vara, kvalitén på dem varierar under filmens gång. Regissören som jobbat med specialeffekterna för bland annat Avatar gjorde inte ett lika pricksäkert jobb här.

male4

Till alla som inte räds en omarbetning av originalsagan kan jag rekommendera Maleficent. Jolie briljerar och som åskådare får man nöjet att hålla tummarna för ”de onda”, sådant gillar jag och det nämnde jag förövrigt i recension av Silent Hill som jag skrev nyligen.

betyg6

 

En reaktion på ”Maleficent

  1. Spontant skulle jag nog säga att den här var starkare än Silent Hill, Kanske inte riktigt lika snygg men med en mer genomarbetad historia

Lämna en kommentar