X-Men: Apocalypse

xap0

Titel: X-Men: Apocalypse
År: 2016
Längd: 144 min
Genre: Sci-Fi | Äventyr | Action
Regissör: Bryan Singer
Skådespelare: James McAvoy, Michael Fassbender, Jennifer Lawrence, Oscar Isaac, Nicholas Hoult, Sophie Turner

Både First Class och Days of Future Past är två mycket bra superhjältefilmer som klår många av rivalerna i genren som kommit ut på senare år. Denna tredje del i trilogin missar för många mål för att komma upp i samma nivå.

xap2

Världens första mutant har återvänt från en lång vila. Han råkar dessutom vara världens mäktigaste mutant och kan matcha vilka superkrafter som helst. Världsherravälde har han i sikte utan att lägga något värde i människoliv. Mutanterna som kallar sig X-Men, ledda av professor Charles Xavier (James McAvoy), gör sina försök att stoppa supermutanten. Detta blir ingen lätt uppgift när fler mutanter ansluter sig till dennes sak.

xap3

Något som Apocalypse saknar är balans mellan de många karaktärerna. Den annars intressanta och lukrativa Mystique (Jen Lawrence) reduceras till en slätstruken bakgrundsfigur, och det görs dåliga försök att införa nya ansikten på gamla karaktärer. Vädermutanten Storm som spelades av Halle Barry i de äldre filmerna medverkar här. Man har rollsatt en mörkhyad skådespelerska och gett henne vitt hår, mer än så har man inte ansträngt sig för att göra henne till Storm. Är cameos av Hugh Jackman verkligen så obligatoriska därtill?

xap5

För att citera en replik från filmen: ”Well, at least we can all agree that the third one is always the worst.” Men utan att låta alltför negativ kan jag erkänna att jag blev hyfsat road ändå, inte alls som med Captain America: Civil War som bara tråkade ut mig. Duglig popcornunderhållning, sammanfattningsvis.

betyg6

2 reaktioner på ”X-Men: Apocalypse

  1. Jag ska snart ge mig på den här, och hoppas att du har fel. :-) Gillade de två första och det hade ju varit synd om den tredje inte höll måttet. :-)

Lämna en kommentar