Saving Mr. Banks

banks0

Titel: Saving Mr. Banks
År: 2013
Längd: 125 min
Genre: Drama | Komedi
Regissör: John Lee Hancock
Skådespelare: Emma Thompson, Tom Hanks, Paul Giamatti, Colin Farrell, Ruth Wilson

Figuren Mary Poppins finns fördelar att vara bekant med innan man ser Saving Mr. Banks som handlar om hur hon först fick sin uppenbarelse på vita duken. Walt Disneys försök att skaffa sig filmrättigheterna till henne blev ytterst varaktiga tack vare en envis författare.

banks1

P.L. Travers (Emma Thompson) har hållit sina barnböcker om Mary Poppins ifrån Hollywoods grepp i många år. Men vid 60-talets början reser hon motvilligt till Los Angeles för att diskutera rättigheter kring en filmatisering med ingen mindre än självaste Walt Disney (Tom Hanks). Disney gav en gång ett löfte till sina döttrar om han skulle göra film av Poppins. Detta löfte blir svårt att hålla med tanke på den grova trotsigheten hos Travers. Hon går med på att ge honom rättigheterna om hon först får vara med och styra produktionen med järnhand.

banks2

Att som åskådare ha god kännedom kring Mary Poppins lär bidra till ökat engagemang när man ser Saving Mr. Banks. Personligen visste jag inte mer än att hon var en slags magisk barnflicka, och det hejdar möjligen mitt intresse för denna film. Den går nästan att beskriva som två filmer sammansatta till en, där den ena handlar om produktionsarbete och en relation mellan två kända människor, den andra berättar om författaren Travers svåra barndom och hur hon delvis fick inspiration till att skriva sina böcker.

banks3

Till en början störde jag mig på Travers då hon porträtteras som pedantisk, snobbig, tjurskallig och fånig. Hon får dock utvecklas som individ och blir mindre irriterande med tiden. Thompson är utmärkt i rollen, likaså Hanks som spelar en avlägsen släkting till sig själv, alltså Disney. Musiken av Thomas Newman ger ännu mer glans till filmen.

banks4

Det finns utan tvekan plussidor och minussidor hos Saving Mr. Banks. Den är svår att betygsätta, men jag kan fastslå att jag anser den vara bra och hade sannolikt gillat den mer ifall Mary Poppins varit en del av min barndom.

betyg6

Lämna en kommentar