Hunt for the Wilderpeople

hunnt0

Titel: Hunt for the Wilderpeople
År: 2016
Längd: 116 min
Genre: Komedi | Äventyr | Drama
Regissörer: Taika Waititi
Skådespelare: Sam Neill, Julian Dennison, Rima Te Wiata, Rachel House

Hunt for the Wilderpeople kommer aldrig bli någon stor hit på biograferna. Den är nämligen en liten indiefilm från Nya Zeeland som jag personligen inte hörde något om innan jag nyligen såg den. Mer uppmärksamhet gör den sig förtjänt av.

hunt1

Hec (Sam Neill) är inte överdrivet förtjust i sin nyinförskaffade 13-åriga fosterson Ricky (Julian Dennison). Snart ska myndigheterna komma och återta Ricky för att sätta honom på barnhem igen, men Ricky rymmer iväg till skogs innan det händer. Hec följer honom och måste efter en del missförstånd fly från polis och myndigheter. Det omaka paret bestämmer sig för att tillsammans fortsätta fly så länge de kan, vilket leder till att deras flykt blir en stor nationell nyhet.

hunt2

När man har vant sig vid att konstant se mediokra remakes och uppföljare med höga budgets från Hollywood känns det härligt att titta på en riktigt bra film som inte alls passar den ramen. Med en ytterst välskriven dialog, suveräna skådespelare och en allmänt genialisk komik blir denna film något alldeles extra. Jag kan dock passa på att varna för dess trailers som jag tycker avslöjar onödigt mycket. Filmen går utmärkt att se utan att veta något om den på förhand.

hunt3

Hunt for the Wilderpeople är ett väldigt roligt och förtjusande verk som förhoppningsvis kommer att stå i något sorts rampljus på Oscarsgalan 2017. Angående slutbetyget har jag funderat på om den är värd så mycket som en 9:a eller om man ska snåla och nöja sig med att ge en 8:a. Jag kommer säkert att se filmen igen i framtiden och bör kunna bestämma mig bättre då.

betyg8

Lämna en kommentar