Bone Tomahawk

tomah

Titel: Bone Tomahawk
År: 2015
Längd: 132 min
Genre: Äventyr |Drama | Western | Skräck | Thriller
Regissör: S. Craig Zahler
Skådespelare: Kurt Russell, Richard Jenkins, Patrick Wilson, Matthew Fox, David Arquette, Lili Simmons

S. Craig Zahler skrev manuset till Bone Tomahawk år 2007 men började inte inspelningen förrän 2014. Inspelningen tog 21 dagar, och Zahler lyckades få med sig en relativt stjärnspäckad ensemble med Kurt Russell i spetsen.

tomah1

I 1890-talets vild väst ger sig en grupp män ut för att rädda en av männens fruar som kidnappats av indianer. Dessa indianer är en särpräglad grupp som andra indianer inte vill ta i med tång. Sheriff Hunt (Russell) leder männen under räddningsaktionen. Det blir en mödosam aktion för alla inblandade, särskilt för Arthur (Patrick Wilson) som har ett skadat ben.

tomah2

Bone Tomahawk har en udda genreblandning av western och skräck. Den kommer definitivt inte att tilltala alla, men för mig gjorde den susen. Ibland glömmer jag hur mycket jag egentligen älskar westernfilmer. Richard Jenkins är superb i sin roll, samt rentav svårigenkännlig i sitt visa skägg och lurviga hår. Russell är dessutom perfekt som westernsheriff.

tomah3

Bekymret med filmen ligger i den för långa speltiden. En tunn handling blir för utdragen och gör att några scener känns tråkiga och onödiga. I övrigt är Bone Tomahawk en spännande film med finess. Rekommenderas.

betyg7

2 reaktioner på ”Bone Tomahawk

    • Då var vi oeniga. Men jag kanske kan hålla med angående stapplandet på kryckor. Kanske hade det varit bättre om alla män haft friska ben under större delen av filmen.

Lämna en kommentar