Kingsman: The Secret Service

kingsman

Titel: Kingsman: The Secrete Service
År: 2014
Längd: 129 min
Genre: Action | Äventyr | Thriller | Komedi
Regissör: Matthew Vaughn
Skådespelare: Taron Egerton, Colin Firth, Samuel L. Jackson, Michael Caine, Mark Strong, Hanna Alström

Till stilen påminner Kingsman om Kick-Ass. Förlagornas upphovsmän är nämligen desamma och Matthew Vaughn har regisserat båda filmerna. Även kvaliteten ligger i min mening på samma nivå.

kingsman1

Eggsy (Taron Egerton) är en ung outbildad man som får chansen att bli agent för brittiska spionorganisationen Kingsman. Harry Hart (Colin Firth) ser potential i honom och agerar hans mentor. Det ondskefulla snillet Valentine (Samuel L. Jackson) har planer på att förinta en stor del av jordens befolkning. Kingsman vill stoppa honom och Eggsy kastas snart in i hetluften.

kingsman2

Precis som i nämnd superhjältefilm sparar inte Vaughn på våldet här heller. Han har visat sig vara en bra regissör av våld, såväl blodigt som komiskt sådant. Tankarna förs likaså lätt till James Bond, för detta handlar om hemliga agenter och inte superhjältar. Svenska skådespelerskan Hanna Alström dyker upp i rollen som svensk prinsessa, hon kidnappas av Jacksons skurk och det blev nästan så att jag hejade på honom då eftersom jag avskyr monarki.

kingsman3

Kingsman: The Secrete Service har krut och finess, däremot saknar jag riktigt tilldragande karaktärer. Den mest intressanta karaktären dog till synes, synd ifall det ska göras en uppföljare. Filmen rekommenderas.

betyg7

Lämna en kommentar