The Girl with the Dragon Tattoo

Titel: The Girl with the Dragon Tattoo
År: 2011
Längd: 158 min
Genre: Thriller | Drama
Regissör: David Fincher
Skådespelare: Daniel Craig, Rooney Mara, Christopher Plummer, Stellan Skarsgård, Robin Wright

David Fincher har inte gjort de bästa valen av filmer att regissera på senare år tycker jag. En film om skapandet av Facebook var inte så värst intressant, den följdes av en remake på en ny film. Eller en andra filmatisering av en bok om man så vill. Båda har dock tagits emot väldigt väl av kritiker.

Journalisten Mikael Blomkvist (Daniel Craig) får i uppdrag av den välbärgade gubben Henrik Vanger (Christopher Plummer) att gräva upp nya spår i ett 40 år gammalt försvinnande av den unga tjejen Harriet Vanger. Henrik tror att Harriet blev mördad och att det kan vara precis vemsomhelst bland medlemmarna i släkten Vanger som är skyldig till dråpet. Senare får Mikael hjälp av datahackern Lisbeth Salander (Rooney Mara) i att lösa fallet. Tillsammans upptäcker de mörka hemligheter och spår som kan leda dem till vad som hände.

Något av det första som slår mig när jag tittar på The Girl with the Dragon Tattoo är hur dess svenskhet blandas med det engelska språket. Den utspelar sig i Sverige, vilket görs mycket tydligt. När huvudspråket är engelska och att hälften av karaktärerna talar med en svensk accent blir det rätt märkligt. De svenska namnen uttalas oftast på svenska, kunde man inte bara ha kört med ren engelska istället? Det hade låtit mindre fånigt då.

Tekniskt sett är detta en bättre film än Män som hatar kvinnor. Inte konstigt egentligen eftersom en förstklassig regissör finns bakom kameran, en Oscarsvinnare har skrivit manus och allmänt skickliga personer har arbetat med produktionen. Craig är avsevärt bättre än Nyqvist, Mara är briljant och absolut inte sämre än Rapace. Den svenska accenten tycker jag att hon fixar, även om den känns onödig.

Jag är lite kluven i mitt omdöme, som sagt finner jag denna film snäppet bättre. Skavanker finns dock i form av svengelskan, samt känslan av att jag nyligen sett filmen. Men den är faktiskt sevärd. Slutbetyget blir en svag sjua.

betyg7

4 reaktioner på ”The Girl with the Dragon Tattoo

  1. Här är vi helt eniga, både vad gäller förhållandet till den svenska versionen och svengelskan. Jag tycker dessutom att Mara faktiskt var bättre än Rapace.

  2. Att göra en remake på Män som hatar och komma ut med ett bättre resultat är inte speciellt svårt ;) Dock drogs filmen med problemet att den var alldeles för lång.
    Håller med om att Finchers senaste filmer inte varit speciellt upphetsande.

  3. Jag känner att jag måste försvara min lilla favorit Social Network här. Det är ingen Facebook manual. Det är en film om vår samtid. Om de nya stora trenderna som har kommit till de närmsta 15 åren. Om förändringar och utveckling i vårt moderna samhälle. Om internet utökade popularitet som Zuckerberg stor mycket för. Försök och se om filmen ur detta perspektiv och se om du uppskattar den mer(eller mindre) den här gången.
    Givetvis respekterar jag din åsikt men det är intressant att se film och olika medium ur flera perspektiv.

    • Jag tyckte inte att TSN var särskilt intressant eller underhållande. Men majoriteten verkar inte hålla med mig. Får se om det blir en omtitt i framtiden.

Lämna en kommentar