Dumb and Dumber To

dum0

Titel: Dumb and Dumber To
År:
2014
Längd:
109 min
Genre:
Komedi
Regissörer:
Bobby Farrelly, Peter Farrelly
Skådespelare:
Jim Carrey, Jeff Daniels, Rob Riggie, Laurie Holden, Rachel Melvin

Underligt är det att det tog hela 20 år för den succéartade komediklassikern Dumb and Dumber att få en uppföljare. Känner man Hollywood rätt så borde minst två uppföljare ha gjorts redan under 90-talet. Men nu äntligen kom den, till mångas förtjusning.

dum1

Sedan dumduons upptåg i Aspen sitter Lloyd (Jim Carrey) på mentalsjukhus. Nu två decennier senare skrivs han ut och han kan starta ett nytt äventyr med sin vän Harry (Jeff Daniels). Harry avslöjar att han har en dålig njure och att han behöver en transplantation. Senare får han reda på att han har en dotter som är i ung vuxenålder. Harry vill gärna träffa henne och förhoppningsvis kunna få en njure donerad av henne. Lloyd hänger med för att söka upp dottern, men hans intresse för henne är av mer sexuell karaktär.

dum2

Bröderna Farrellys talang tycks ha sinat sedan originalfilmen från 1994. Jag hade inga höga förväntningar på denna uppföljare, men eftersom den visade sig vara okej så kan jag inte kalla mig besviken. Carrey och Daniels är tämligen lysande i sina roller, de har inte tappat gnistan ännu. Skämt bjuds det på i närapå varenda scen, även om de inte är genialiska så får de mig oftast att fnissa.

dum3

Dumb and Dumber To är inte lika bra som ettan, men den känns ändå som en någorlunda värdig uppföljare. Man får vad man rimligen bör vänta sig; en lättsmält och ständigt smårolig tramsfilm. Tål att ses.

betyg5

Lämna en kommentar